مجلة البحوث التربوية والتعليمية
Volume 13, Numéro 3, Pages 261-284
2024-12-21
الكاتب : الاكحل حسين .
ملخّص: واجه العربيّ قديما عدوّين لدودين ، تجلّى الأوّل في الطبيعة وأهوالها ؛ أمّا الثّاني فكان في الموت قامع الخلد ؛ ولم يكن أمامه سوى أن يستسلم أو يتحدّى ، فراح يتحدّى ومن بين الأسلحة الّتي جابه بها الموت ، سلاح الشّعر الذي غدى العربي يسجّل فيه حياته وتجاربه لأنّه أدرك أنّ الموت يلاحقه ولا مناص له منه، و لا ننكر أنّ لهذا الشّعر أخ حميم ، لطالما سهر ورعى أخاه بأحسن رعاية ؛ لكي يستقيم ، إنّه النّــــــــــقد ، الذى وُجد بعد أوّل مقطوعة شعرية قيلت ؛ وكان بسيطا عفويا شفويا ، تمثّل في أحكام عامّة ليست بالدّقيقة ولا العميقة ،وذاك ما نسميّه بالنّقد الانطباعي التَّــــــــــأثري ، وانطلاقا من التّسليم بمكانته ودوره الهام وأهميته في نطرية الأدب وتعليميته الصّحيحة للاجيال حتى يتزودون بملكة نقدية قوية وصحيحة ؛ سنــــــــــــــــــحاول اسكتشاف ذلك بالإجابة على عدّة إشكاليات منها بالأساس : ما دور النّقد في تقييم وتقويم المنتج الشّعري العربي ؟ ما مدى نجاعته وفائدة تعليميته في سبيل غربلة الذّوق واللّسان والإحساس العربي ومن ثمّ الابداع الفنّي ؟ متّبعين في ذلك منهجا وصفيا تاريخيا ؛ تحليليا ؛ هادفين الى منح صورة عن مكانة النقد وضرورة تعليمه للنشء لما له من محامد في صون اللسان وغربلته من الزوائد وحماية اللغة من اللحن ....؛ وحقيقة وجدنا النّقد عاملا مهمّا في الأدب العربي ونقول بأسبقيته ورعايته للأدب بأنواعه ،لأنّ عامل التّنقيح والتّمحيص والغربلة ضروري جدا في كلّ الأعمال . الكلمات المفتاحية : النّقد ، الشّعر ، التّمحيص ، الذّوق، التعليمية . Abstract In ancient times, the Arab faced two bitter enemies. The first was nature and its horrors. As for the second, it was manifested in death as the suppressor of immortality. He had no choice but to surrender or challenge, so he began to challenge. Among the weapons with which he faced death was the weapon of poetry, with which the Arab began to record his life and experiences. Because he realized that death was chasing him and there was no escape from it, and we do not deny that this poet had a close brother, who always stayed up and took care of his brother with the best care. To be straight, it is criticism, which existed after the first poetic stanza that was said; It was simple, spontaneous, orally, and represented general judgments that were neither precise nor profound. This is what we call impressionistic, impressionistic criticism, and based on the recognition of its status and important role; We will try to discover this by answering several problems, including: What is the place of criticism in evaluating and evaluating the Arab poetic product? What are the stages he went through in his upbringing? ; How effective is it in sifting through Arab taste, language, and feeling, and then artistic creativity? Following a descriptive and analytical approach; To answer these questions: In fact, they found criticism an important factor in Arabic literature. We say of his primacy and patronage of literature of all kinds, because the factor of refinement, scrutiny, and sifting is very necessary in all works. Keywords: criticism, poetry, scrutiny, taste, educational.
Keywords: criticism, poetry, scrutiny, taste, educational.الكلمات المفتاحية : النّقد ، الشّعر ، التّمحيص ، الذّوق، التعليمية .
بالولي أحلام
.
ص 181-198.
عبد الرحمان مغاري
.
مسعود كيسرى
.
ص 47-82.
عبد الحفيظ اوسكين
.
ص 208-229.
عيسى Aissa ابرزولغ Abarzouler
.
أحمد Ahmed بناني Benani
.
ص 66-79.
شريدي سعيد
.
بلام سميحة
.
ص 715-734.