مجلة النص
Volume 11, Numéro 2, Pages 436-455
2024-12-01
الكاتب : سعداني يوسف .
يتغيا هذا البحث مقاربة المأساة الوطنية في الرواية الجزائرية المعاصرة، في فترة التسعينيّات وما بعدها، انطلاقا من نص سرديّ متنوع المنظورات، ولاسيّما منها السياسي والتاريخي والإيديولوجي. وفي هذا الصدد، سأشتغل على رواية "أشباح المدينة المقتولة" لبشير مفتي بحثا عن تجليات كتابة المحنة في أبعادها الوطنية والإنسانية، فضلا عن مساءلة خطاب العنف/الإرهاب عبر أصوات سرديّة تعيش في الهامش. ومن ثم، سأستكشف الأنساق المضمرة في خطاب هذه الذاكرة الجريحة. ثم إنّ كتابة المحنة ليست مرتبطة فقط بالمستوى المضموني، بل هي أيضا متصلة بالتظهير الجمالي: تعدد الخطابات، تحولات الزمان والمكان والشخصيات، تشظي البنية السرديّة، تداخل السردي والشعري، واصطناع لغة تتنازعها الإيديولوجية، والفاجعة. This research aims to approach the national tragedy in the contemporary Algerian novel in the nineties and beyond, starting from a narrative text with diverse perspectives, especially political, historical, and ideological ones. In this regard, I will work on the novel "Ghosts of the Murdered City" by Bashir Mufti in search of manifestations of writing the ordeal in its national and human dimensions, as well as questioning the discourse of violence/terrorism . Then, I will explore the implicit patterns in the discourse of this wounded memory. And its aesthetic manifestations: multiple discourses, transformations of time, place, fragmentation of the narrative structure, overlapping of the narrative and the poetic, And the creation of a language torn between ideology and tragedy.
كتابة، المأساة، العنف، الإرهاب، الذاكرة. ; writing; tragedy; violence; terrorism; memory.
مشاشو أحمنه
.
محجوبي عقيلة
.
ص 147-158.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
نبيلة بلعبدي
.
ص 89-100.