مجلة اقتصاديات الاعمال والتجارة
Volume 9, Numéro 2, Pages 226-243
2024-09-30
الكاتب : مصباح اسماعيل .
استهدفت هذه الدراسة معرفة اثر جودة الخدمات على ولاء الزبائن من خلال وساطة الرضا وثقة الزبائن على ولاء الزبائن، لمعالجة الموضوع تم توزيع استبانة على 100 زبون لوكالة موبيليس، كما تم الاعتماد على برنامج SPSS وبرنامج Smart Pls لنمذجة العلاقة بين متغيرات الدراسة وتوصلت الدراسة الى وجود اثر لرضا وثقة الزبائن كمتغيرات وسطية بين جودة الخدمات بكل ابعادها ( الاعتمادية، الملموسية، الامان، التعاطف، الاستجابة) ولاء الزبائن عند مستوى معنوية 0.05. وتوصي الدراسة بضرورة تقييم مستوى جودة خدماتها بشكل دوري والعمل على تحسينها. This study aimed to know the impact of the quality of services on customer loyalty through the mediation of satisfaction and customer trust on customer loyalty. To address the issue, a questionnaire was distributed to 100 customers of the Mobilis agency. SPSS and Smart Pls were also relied upon to model the relationship between the variables of the study. The study concluded that there was an effect Customer satisfaction and trust as mediating variables between the quality of services in all its dimensions (reliability, tangibility, safety, empathy, responsiveness) and customer loyalty at a significance level of 0.05. The study recommends the need to periodically evaluate the level of quality of its services and work to improve it.
الثقة، الرضا، جودة الخدمة، ولاء الزبائن.
فودوا محمد
.
عياد صالح
.
قراش محمد
.
ص 627-643.
خمخام سارة
.
موساوي سارة
.
عمراني طلال
.
ص 225-241.
عتيق عائشة
.
ستي سيد أحمد
.
بوزيان العجال
.
ص 219-233.
مداني شريف عبدالله
.
خديم أمال
.
ص 335-355.