التكامل الاقتصادي
Volume 11, Numéro 4, Pages 461-480
2023-06-15
الكاتب : طول محمد . بكار آمال .
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام أنظمة الذكاء الاصطناعي في تحسين جودة المنتج وخلق الميزة التنافسية حسب رؤية مهندسي وموظفي مؤسسة CERAM الغزوات، ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي ووصف المتغيرات كما وكيفا، وقد تم تصميم استبانة كأداة لجمع البيانات، والاعتماد على برنامج نمذجة المعادلات البنائية PLS-SEM في تحليلها. توصلت الدراسة إلى وجود علاقة تأثيرية ذات دلالة إحصائية بين استخدام أنظمة الذكاء الاصطناعي وخلق الميزة التنافسية، في حين بينت أنه لا يوجد أي علاقة تأثيرية ما بين استخدام أنظمة الذكاء الاصطناعي وتحسين جودة المنتج. This study aims to identify the impact of the use of artificial intelligence systems in improving product quality and creating competitive advantage according to the vision of CERAM Ghazawat engineers and employees, in order to achieve the objectives of the study, we did aply the descriptive analytical methodology so as to describe the variables quantitatively and qualitatively, A questionnaire was designed as a data .collection tool, relying on the structural equations modeling program PLS-SEM for its analysis The study found that there is a statistically significant effectual Relationship between the use of the artificial intelligence systems and the creation of the competitive advantage, meanwhile showed that there is no significant Relationship between the use of artificial intelligence .systems and the improvement of product quality
ذكاء اصطناعي ; جودة المنتج ; ميزة تنافسية ; مؤسسة CERAM، ; Artificial intelligence ; product quality ; competitive advantage ; Ceram Company
طول محمد
.
بكار آمال
.
ص 727-738.
مومني عبد القادر
.
تربش محمد
.
ص 110-131.
سارة مولاي مصطفى
.
ص 91-117.
رشيد ناظم حسن
.
أفرام مي أبلحد
.
ص 429-467.