رفوف
Volume 11, Numéro 1, Pages 688-716
2023-01-22
الكاتب : شارف محمد .
يهدف هذا البحث إلى دراسة الصّور الشّعريّة، من تشبيه واستعارة في المختارات الشّعريّة للمفتي ابن عمّار الجزائريّ، إضافة إلى الصّور الرّمزيّة، فقد لاحظنا أنّ كلًّا من ابن عمار وابن علي والقوجيلي والمانجلّاتي وغيرهم قد وظفوا الصّور الشعريّة في قصائدهم وهي صور مستمدّة من المعجمين التّاريخي والطبيعي، إضافة إلى المعجم الوجداني والذي اتخذ من المرأة موضوعاً ومن الخمرة معادلاً له، فقد كانت مدينة الجزائر مصدرا من المصادر التي استعان بها ابن علي وابن عمار في قصائدهم من حيث وصف حدائقها وبساتينها وهوائها وبحرها وغير ذلك، إضافة إلى تشبيه ديارها وقصورها بقصور الحكام في بغداد والشام وقرطبة من حيث بنائها وهندسها، والمجالس الأدبية والثّقافية التي كانت تقام بها. This research aims to study the poetic images such as simile, metaphor, and symbolic figures in selected poems by the Algerian Mufti Ibn Ammar. We noticed that Ibn Amar, Ibn Ali, Goujeli, and others used poetic images in their poems that are derived from the natural lexicon, historical dictionary, and the spiritual lexicon which marks a woman as a theme and the wine as its equivalent. The city of Algiers was one of the sources that Ibn Ali and Ibn Ammar used in their poems in terms of describing its gardens, orchards, air, sea, and so on, in addition to comparing its homes and palaces to the palaces of the rulers in Baghdad, the Levant (Bilād a'š-Šām), and Cordoba in terms of their construction, architecture, the literary and cultural councils that were held in there.
الصور ; الرمز ; التشبيه ; الاستعارة ; ابن عمار ; الجزائر ; images ; symbol ; analogy ; metaphor ; Ibn-Ammar ; Algiers
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
مصطفى بوطرفاية
.
ص 99-112.
ساته نجيم
.
ص 1500-1516.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.