المداد
Volume 12, Numéro 1, Pages 142-153
2022-07-21
الكاتب : بناني شهرزاد .
إنّ شيوع مصطلح التداخل في النقد الأدبي لم يكن بمنأى عن شيوعه في مناحي الحياة المختلفة، إذ تقوم فلسفة الحاضر على إزالة الحواجز والحدود وإقصاء الهوية والخصوصية تحت شعار عولمة الكون والعالم قرية صغيرة، وكون الرواية جنس أدبي مرن فهي صورة للحياة التي تتصف بصيرورة مستمرة وتنوع كبير، فهذه الفسيفساء في الرواية كانت تعبيرا صارخا عن اهتزاز المعنى واضطراب القيمة ومواجهة الانقسام والتشظي، بحيث اعتبر هذا الوضع الطارئ مبررا للتجريب في الرواية عموما وفي الرواية الجزائرية خصوصا، فكان عز الدين جلاوجي نموذجا من النماذج التي تمثلت هذا الوضع في روايته حوبة ورحلة البحث عن المهدي المنتظر، والتي كانت نموذجا لهذا التلاقح الأجناسي الذي عكس الثقافة الواسعة للروائي ونظرته الثاقبة في استعارة ودمج أجناس إبداعية مختلفة في قالب حواري واحد تعددت فيه الأصوات في ظل الحفاظ على خصوصية بناء كل جنس. the prevalence of the term overlop in literary criticism was not immune to its popularity in different walks of life as the philosophy of the present is based on removing barriers and borders and excluding identity and privacy under the slogan of globalization. The universe and the world as a small village and the fact that novel is feasible literary genus, it is a picture of life that is characterized by continuous insight and great diversity so that this emergency situation was considered a justification for experimentation in the novel in particular, so “Azzedine Jlawjy” was one of the models that represented this situation in his novel “Houba” and “journey of searching for the awaited Mahdi”, wich was a model for this rapprochement of races, wich reflected the broad culture of the broad culture of the novel and its insightful view of its borrowing and the merging of different creative races into a single dialogue template in which there are many voices while preserving the peculiarities of building each gender.
تعدّد أصوات ; حواريّة ; انفتاح ; تداخل أجناسي ; رواية جزائرية ; The multiplicity of voices ; The dialogue ; The openness ; The sensual intersection ; The algerian novel
Meziane Souad
.
ص 247-263.