مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 8, Numéro 3, Pages 960-976
2021-12-31
الكاتب : الأسود منال . لوحيدي فوزي .
هدفت الدراسة إلى تعرف على طبيعة العلاقة بين التعليم كإستراتيجية من استراتيجيات تنمية الموارد البشرية و الحراك الاجتماعي داخل المجتمع الجزائري، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانه مكونه من (25)فقرة موزعه على ثلاث مجالات :مجال التعليم, البعد الاقتصادي، والبعد الثقافي. وقد تألفت عينة الدراسة من (110) أستاذ جامعة الوادي , وقد أظهرت نتائج الدراسة انه توجد علاقة بين إستراتيجية التعليم و الحراك الاجتماعي في المجتمع الجزائري من وجهة نظر أفراد العينة، وكانت علاقة طردية متوسطة في المجال الثقافي ، و كذلك طردية متوسطة المجال الاقتصادي. وهكذا أظهرت النتائج طبيعة العلاقة بين إستراتيجية التعليم والحراك الاجتماعي كانت طردية متوسطة . The study aimed to know the nature of the relationship between education as a strategy of human resource development and social mobility within the Algerian society, and in order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was developed consisting of (25) items distributed into three areas: the field of education, the economic dimension, and the cultural dimension. The study sample consisted of (110) professor of El-oued University, and the results of the study showed that there is a relationship between the education strategy and social mobility in the Algerian society from theviewpoint of the sample members, and it was a moderate positive relationship in the cultural field, as well as a moderate positive relationship in the economic field. Thus, the results showed the nature of the relationship between education strategy and social mobility, which was moderately positive.
الإستراتيجية, التعليم,الموارد البشرية, الحراك الاقتصادي, الحراك الثقافي
خنافيف محمد
.
ص 63-83.
قريقة محمد
.
حومر سمية
.
ص 222-233.
زحزاح خالد
.
ص 135-145.