مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية
Volume 11, Numéro 1, Pages 754-776
2022-01-01

دور بحوث التسويق في اتخاذ القرار

الكاتب : معيوف هدى . لجنف منيرة . عزالدين نادية .

الملخص

تهدف هذه الدراسة الى ابراز دور البحوث التسويقية في اتخاذ القرارات المناسبة في خضم اقتصاد حر اشتدت فيه المنافسة في جميع الميادين، من خلال توفير القدر الكافي من المعلومات لتشخيص المشاكل وتخفيض درجة عدم التأكد المرفقة لعملية اتخاذ القرار. فبحوث التسويق من أكبر الأدوات الفعالة التي تزود مسؤولي المؤسسات بالمعلومات التي يحتاجونها حول المشاكل التي تواجههم والفرص المتاحة لاستغلالها بطريقة فعالة ورشيدة. This study aims to highlight the role of marketing research in making appropriate decisions in the midst of a free economy in which competition intensified in all fields, by providing enough information to diagnose problems and reduce the degree of uncertainty associated with the decision-making process. Marketing research is one of the most effective tools that provide enterprise officials with the information they need about the problems and the opportunities available to exploit them in an effective manner.

الكلمات المفتاحية

Marketing research ; decision making ; information