مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف
Volume 6, Numéro 2, Pages 654-677
2021-12-31

فاعلية برنامج إرشادي لتنمية التفكير الايجابي لدى طلبة الجامعة دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة تلمسان- The Effectiveness Of Counseling Program For The Development Of Positive Thinking Among University Students - A Field Study On A Sample Of Students From The University Of Tlemcen--

الكاتب : بن يحي بومدين . بشلاغم يحي .

الملخص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج إرشادي لتنمية التفكير الإيجابي لدى طلبة الجامعة، حيث تكونت عينة الدراسة من (400) طالب وطالبة تم اختيارهم عشوائيا من كلية العلوم وكلية العلوم الاجتماعية قسم علم النفس بجامعة أبي بكر بلقايد بتلمسان ثم قمنا بتطبيق مقياس الدراسة : مقياس أنماط التفكير (الإيجابي والسلبي) من إعداد الباحث واستخرجنا منها عينة من الطلبة الذين يمتازون بنمط تفكير سلبي ثم سطرنا لهم برنامج إرشادي لتنمية التفكير الإيجابي وكان عدد العينة 24 طالب وطالبة حيث استعملنا المنهج التجريبي من خلال إنشاء مجموعتين ضابطة وتجريبية (كل مجموعة تضم 12 طالب وطالبة)، وتوصلنا إلى النتائج التالية: - نمط التفكير السائد لدى طلبة الجامعة هو التفكير الإيجابي بنسبة (87.25%) من المجموع الكلي للدراسة. - عدم وجود فروق في درجات التفكير (الإيجابي – السلبي) لدى طلبة الجامعة تعزى لمتغير الجنس. - توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات أفراد المجموعتين الضابطة والتجريبية على مقياس التفكير (الإيجابي– السلبي) بعد تطبيق البرنامج الإرشادي لصالح أفراد المجموعة التجريبية. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث ببعض التوصيات والاقتراحات. Abstract : The study aimed to reveal the effectiveness of counseling program for the development of positive thinking among university students: where the study sample consisted of (400) male and female students randomly chosen from the Faculty of Science and the Faculty of Social Sciences at the Department of Psychology at Abi Bakr Belkaid University in Tlemcen, a scale of thinking patterns (positive and negative) among university students and we extracted from it a sample of students who have a negative thinking pattern, and then we wrote a mentoring program for them. In positive thinking, the sample number was 24 male and female students, where we used the experimental approach by establishing two control and experimental groups (each group includes 12 male and female students), and we reached the following results : -The prevailing pattern of thinking among university students is positive thinking at 87.25% of the total study. -There are no differences in the degrees of (positive - negative) thinking among university students due to the gender variable. - -There are statistically significant differences between the mean scores of the members of the control and experimental groups on the scale of (positive - negative) thinking after applying the indicative program in favor of the members of the experimental group. In light of the results of the study, the researcher recommended some recommendations and suggestions.

الكلمات المفتاحية

برنامج إرشادي ; التفكير ; التفكير الإيجابي ; The counseling program ; the thinking ; the positive thinking