مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 5, Pages 380-390
2021-12-25
الكاتب : حوالي نصيرة . شتوان بوجمعة .
تغيّرت النّظرة إلى الاستعارة - مع ظهور النّظريات العرفانيّة (نظرية الاستعارة التّصورية ونظرية المزج التّصوري)- فأصبحت آلية مركزيّة في الفهم البشري، فقد خرجت من المفهوم التّقليدي الذي جعلها أداة جمالية للكلام، لتصبح آلية ذهنيّة حاضرة وضرورية في جميع مجالات حياتنا، وفي جلّ الخطابات العادية منها والأدبية، ويشترك فيها جميع بني البشر. وسنسعى في هذا المقال الخوض في مفهوم الاستعارة في نظرية المزج التّصوري، من خلال تطبيق هذه النّظرية على الرّواية الجزائرية المعاصرة "رواية رائحة الذئب"- أنموذجا- With the emergence of the cynical theories (Conceptual metaphor theory and conceptual blending theory) the perception of metaphor has changed. It became a central mechanism in human understanding. It broke out of the traditional concept that made it an aesthetic tool for speech to become a mental mechanism present and necessary in all areas of our life in most of of ordinary and literary speeches and it is shared by all human beings. Therefore, we seek in this work to delve into the concept of metaphor in the theory of conceptual blending comes to apply this theories of metaphor to the contemporary Algerian novel of “The smell of the Wolf “ by samia Ben Dres.
الاستعارة؛ المزج التصوري؛ الفضاء الذهني. ; Metaphor ;Conceptual blending ;Mental space.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
نعيجي خيرة
.
رويدي عدلان
.
ص 127-140.