مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 13, Numéro 3, Pages 837-855
2021-11-04
الكاتب : بن علي فيصل .
ملخص: في ظل انفتاح مجال تعليميّة اللّغات على الدّراسات اللّسانيّة الحديثة، فقد برزت دعوات لتجاوز المقاربة البنوية إلى المقاربة النّصيّة، والتي حملت في طيّاتها مفاهيم وإجراءات جديدة؛ أبرزها انتقال محور اهتمام الباحثين من نحو الجملة إلى نحو النّص من منطلق أنّ النّص هو الوحدة الطّبيعيّة للتّواصل والتّفاعل وليس الجملة. ونظرا لأهمية هذا التّوجه، فقد تنامت دعوات من الوسط البيداغوجي بضرورة استثماره من أجل إيجاد حلول للمشكلات التي تواجه تعليم اللّغة العربيّة وتعلّمها. وللإحاطة بحيثيات هذا الموضوع، سنعرض أهم الأسباب التي دعت إلى ضرورة اعتماد نحو جديد(نحو النّص) في تعليم اللّغة العربيّة وتعلّمها من جهة، وكذا أهميته في تجويدها من جهة أخرى، وذلك من خلال إبراز الفروق بينه وبين نحو الجملة، وأهم قضاياه في تعليميّة اللّغات. Abstract: In light of the openness of language pedagogy to contemporary linguistic studies, calls have emerged to go beyond the constructive approach to the textual approach, which carried new concepts and procedures. Most notably, the focus of researchers interest shifted from a sentence to text on the basis that the text is the natural unit of communication and interaction not the sentence. Given the importance of this approach, calls have grown from the educational community to invest in it in order to find solutions to the problems facing the teaching and learning of Arabic language. In order to understand this topic, we will present the most important reasons for the necessity of adopting text grammar in teaching of Arabic language, as well as its importance and improvement. on highlighting the differences between sentence grammar and text grammar, and presenting the most important issues text grammar in teaching languages.
المقاربة البنوية ; نحو الجملة ; لسانيات النّص ; المقاربة النصية ; نحو النّص ; تعليم اللّغة العربية وتعلّمها.
الطاهر لوصيف
.
ص 139-171.
أوشيش كريمة
.
خلوت فتيحة
.
ص 75-86.
الحمزة منير
.
ص 248-269.
بوزكري الحفناوي
.
ص 225-239.