Revue d'ECONOMIE et de MANAGEMENT
Volume 20, Numéro 1, Pages 193-214
2021-06-26
الكاتب : قبطان شوقي .
ملخص اهتمت الدراسة ببحث إشكالية تبني ثقافة الجودة الشاملة في الجامعة الجزائرية، وفي هذا الإطار تم اعتماد معايير ومنهجية التقييم في الجائزة الجزائرية للجودة لتشخيص ثلاث ثقافات أساسية وهي ثقافة رضا العميل وثقافة التحسين المستمر وثقافة المشاركة والعمل الجماعي. وركزت الدراسة على أربع كليات إقتصاد أختيرت من جامعات الوسط وهي جامعة المدية وجامعة الجزائر3 وجامعة البليدة2 وجامعة تيبازة. وباعتماد المقابلة كأداة للبحث مع عمداء هذه الكليات، جاءت نتائج التنقيط لمعايير التقييم المعدّلة والمكيّفة على حسب بيئة الجامعة لتبين إنتشار هذه الثقافات الثلاثة بمستويات تتراوح ما بين متوسطة وغير كافية، ما يفرض على الفاعلين في هذا القطاع حتمية التفتح على مفاهيم إدارية حديثة، وتعد الجائزة الجزائرية للجودة أفضل طريق لذلك. Abstract: The study focused on researching the problem of adopting a culture of total quality in the Algerian University, and in this context the evaluation criteria and methodology of the Algerian Quality Award were adopted to diagnose three basic cultures, which are the culture of customer satisfaction, the culture of continuous improvement, the culture of participation and teamwork. The study focused on four faculties of economics chosen from the universities of the center, namely the University of Medea, the University of Algiers 3, the University of Blida 2 and the University of Tipaza. By adopting the interview, the results of the grading of the evaluation criteria were modified and adapted to the university environment to show the spread of these three cultures at levels ranging between medium and insufficient, which imposes on the actors in this sector the inevitability of opening up to modern administrative concepts, and the Algerian Quality award is the best way to do it.
ثقافة الجودة الشاملة ; الجائزة الجزائرية للجودة ; الجامعة الجزائرية
حميد محمد عبد الله حسين
.
ص 115-138.
عبد العزيز عامر محمد أسامة
.
ص 51-72.
الحاج نعاس خديجة
.
نوري منير
.
ص 29-50.
بوسماحة عبد الحق
.
محمد سمير عياد
.
ص 106-126.