الباحث
Volume 12, Numéro 3, Pages 129-165
2020-10-25
الكاتب : بوختالة مصطفى .
نظراً للأهمية التي تحظى بها العملية التّعليمية التعلّمية في أوساط الباحثين والمربين عبر الأمكنة والأزمنة، ظهرت العديد من النظريات التي اهتمت بالتّعليم وبتفسير آلية التعلّم والنمو المعرفي للمتعلمين؛ وتعد النظرية البنائية من أهم النظريات التي اهتمت بتفسير آلية التعلّم وذلك من خلال محاولتها الإجابة على السؤال التاريخي الذي شغل عقول الكثير من الفلاسفة والعلماء لمدة تزيد عن 2000 سنة والذي مفاده " كيف تكتسب المعرفة ؟ " . ومن ثم تعتبر البنائية نظرية في المعرفة بدأت كنظرية فلسفية في بناء المعرفة شغلت اهتمام الفلاسفة؛ ثم امتدت مبادئها إلى مجال التّعليم والتّعلّم ، لتصبح محل اهتمام السيكولوجيين والبيداغوجيين، وبذلك تكون قد وحّدت بين الفلسفة وعلم النفس. يتناول هذا المقال البنائية من زاوية فلسفية كنظرية في المعرفة (الابستمولوجيا)، ومن زاوية سيكولوجية كنظرية في التّعلّم المعرفي، وذلك من خلال التطرق إلى : نشأتها، ماهيتها، تعريفها، افتراضاتها، مميّزاتها كنظرية للتّعلّم، وكذا الانتقادات الموجهة لها في ضوء رؤية تحليلية نقدية بشقيها الابستمولوجي والسيكولوجي. الكلمات المفتاحية: البنائية – التعلّم – البنية المعرفية – رؤية تحليلية نقدية للبنائية Abstract Due to the paramount importance of the teaching learning process among researchers and educators throughout time and space, many theories on learning has appeared to explain the learning mechanism and the cognitive development of the learners. Constructivism is one of the most significant theories that focuses on the learning mechanism through its attempt to answer a historical question that preoccupied many philosophers, psychologists and pedagogues for more than 2000 years. The question is: How is knowledge acquired? Constructivism started as a philosophical theory in the construction of knowledge; its principles then extended to the teaching and learning domain. Constructivism becomes a major concern for psychologists and pedagogues, combining therefore philosophy and psychology. The present article deals with Constructivism from a philosophical angle as a theory of knowledge (epistemology), and from psychological angle as a cognitive learning theory. It focuses on the emergence of Constructivism, its definition, its hypotheses, its characteristics as a learning theory as well as the criticism it received in the light of a critical analysis view regarding epistemology and psychology. Key words: Constructivism, learning, knowledge structure, critical analysis view of Constructivism
البنائية – التعلّم – البنية المعرفية – رؤية تحليلية نقدية للبنائية
الدغيم خالد
.
ص 62-79.
بعاج الهاشمي
.
باصور عقيلة
.
ص 013-032.
فريد بوقريرس
.
ص 9-21.