مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 9, Numéro 1, Pages 136-154
2025-03-31
الكاتب : رقاب محمد .
تعتبر هذه المحاولة كنوع من المغامرة المعرفية لحقل بحثي يزداد تعقيدا لتعدد المتغيرات التي أصبحت تتموضع في حدوده الانطولوجية، والمقصود بهذا الحقل هو حقل الاتصال بكافة امتداداته، والتعقيد المقصود هو انتقال الظاهرة الاتصالية من الوضع الخطي الذي يتم فيه معالجة الواقع في الشكل الثابت الى الشكل المتشابك والذي لعبت فيه ظاهرة " الاتصال المفرط " دورا أساسيا في إعادة صياغته في ظل صعود مجتمع المنصة والذي تٌفهم معانيه وبنيته من خلال أداء البيانات الضخمة، وعليه فإن جوهر ما سنتناوله يرتبط بتبرير البيانات الضخمة كجزء من نظرية المعرفة في حقل الاتصال من جهة، وكرافد ميتودولوجي ضمن النهوج المختلطة من جهة اخرى، بحيث يتم اللجوء للغة الضخمة كشكل مناسب لإحداث التناهج المفترض. This attempt can be considered a form of cognitive exploration into a research domain that is increasingly complex due to the multitude of variables now situated within its ontological boundaries. This domain in question is communication, including all of its extensions. The complexity in question involves the shift of the communicative phenomenon from a linear state, where reality is processed in a fixed form, to a more entangled state. In this new framework, the phenomenon of "hypercommunication" has played a fundamental role in its reconfiguration, especially with the rise of the platform society, where meanings and structures are interpreted through the analysis of big data. Therefore, the crux of our discussion relates to justifying the role of big data as an integral part of the theory of knowledge within the field of communication, and as a methodological resource within mixed-methods approaches, where big data serves as a suitable means for achieving the intended methodological integration.
البيانات الضخمة ; نظرية الاتصال ; اللغة الضخمة ; النهج المختلط ; الخوارزميات ; Big Data ; Communication Theory ; Big Language ; Mixed Method ; Algorithms
برحو بوسيف
.
ص 149-158.
بهادي عبد القادر
.
الصادق عبد القادر
.
ص 207-222.
عبد الله زويني/ فاضل عبد عنور سيف الهادي/ امل
.
ص 291-304.
نورة بوالخضرة
.
ص 84-99.