مجلة المجتمع والرياضة
Volume 8, Numéro 1, Pages 11-31
2025-02-25

وسائل الإعلام الجزائرية ودورها في تشكيل اتجاهات طلبة جامعة قسنطينة 3 نحو حملات التلقيح ضد كوفيد 19 دراسة مسحية على عينة من طلبة كلية الإعلام والاتصال والسمعي والبصري Algerian Media And Its Role In Shaping The Trends Of Students Of Constantine University 3 Towards Vaccination Campaigns Against Covid-19 Survey Study On A Sample Of Students Of The Faculty Of Information, Communication, Audiovisual

الكاتب : هلالة حسنى . الزاهي دنيا .

الملخص

ملخص: جاءت هذه الدراسة لتقصي دور وسائل الإعلام الجزائرية بشقيها العام والخاص في تشكيل اتجاهات الطلبة الجامعيين نحو حملات التلقيح ضد فيروس كورونا، وتم إجرائها على عينة من طلبة كلية الإعلام والاتصال والسمعي البصري بجامعة قسنطينة 3 ، تقوم فكرتها الأساسية على مدى قدرة الإعلام الجزائري المكتوب والسمعي البصري في إقناع الطلبة الجامعيين نخبة المجتمع بضرورة التلقيح ضد كوفيد 19 وكذا دراسة الآثار المعرفية والوجدانية والسلوكية المترتبة عن اعتماد طلبة الإعلام والاتصال على وسائل الإعلام الجزائرية في اتجاهاتهم نحو حملات التلقيح. توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج من أهمها أن وسائل الإعلام الجزائرية تساهم في منح الطلبة معلومات حول اللقاح وتعمل على تكوين مواقفهم واتجاهاتهم نحو حملات التلقيح كوفيد 19 وتعمل أيضا على توجيه سلوكياتهم نحو الالتزام بالتدابير الوقائية، غير أنها لم تساهم في إقناعهم شخصيا بسلوك التلقيح بسبب تضارب المعلومات المعروضة وضعف الثقة في مدى فاعلية اللقاح. الكلمات المفتاحية : وسائل الإعلام الجزائرية ؛ الدور؛ الاتجاه؛ الطلبة الجامعيين ؛ كوفيد 19 Abstract: This study examined the role of Algerian media in the public and private sectors in shaping the trends of university students towards coronavirus vaccination campaigns. and conducted on a sample of students of the Faculty of Information, Communication and Audiovisual of the University of Constantine 3, Its basic idea is the ability of Algerian written and audiovisual media to convince elite university students of the need to be vaccinated against COVID-19, as well as to study the cognitive, emotional and behavioural implications of media and communication students' dependence on Algerian media in their direction towards vaccination campaigns.The study found, among other findings, that Algerian media contribute to giving students information about the vaccine and work to shape their attitudes and attitudes towards COVID-19 vaccination campaigns and also seek to guide their behaviors towards adherence to preventive measures, but did not contribute to persuading them personally of the vaccination behavior due to the inconsistent information presented and the lack of confidence in the effectiveness of the vaccine. Keywords: Algerian media; Role; Direction; University students; COVID-19

الكلمات المفتاحية

وسائل الإعلام الجزائرية ; الدور ; الاتجاه ; الطلبة الجامعيين ; كوفيد 19