مجلة التكامل في بحوث العلوم الاجتماعية والرياضية
Volume 8, Numéro 2, Pages 75-93
2024-12-31
الكاتب : اسماعيل عنيد دعاء .
تعتمد هذه اللعبة على المهارات الأساسية كقاعدة مهمة تبنى عليها للتقدم في مستوى الأداء ولاسيما (الضرب الساحق وحائط الصد) لذا يجب توجيه الاهتمام الى مراحل تعلمها وتطويرها ، فهي تحتاج إلى بذل الكثير من الجهد والممارسة في سبيل إتقانها ومن هنا جاءت أهمية البحث , عن طريق إستعمال تدريبات بانموذج معرفي (زاهوريك) ومعرفة تأثيرها في تطوير الضرب الساحق وحائط الصد بالكرة الطائرة لللاعبات الشابات بأعمار (14-16) سنة . وتتلخص مشكلة البحث بالتساؤل الآتي : هل أن التمرينات بانموذج زاهوريك لها تأثير في الضرب الساحق وحائط الصد بالكرة الطائرة لللاعبات الشابات باعمار (14-16) سنة ؟ وهدف الدراسة التعرف على تأثير التمرينات بانموذج زاهوريك في تطوير الضرب الساحق وحائط الصد بالكرة الطائرة لللاعبات الشابات بأعمار (14-16) سنة . أستعمال الباحثة المنهج التجريبي كونه يتلاءم وطبيعة مشكلة البحث . واختارت الباحثة بعدها تم اختيار عينة البحث الرئيسة من لاعبات نادي السليمانية بالطريقة العشوائية البسيطة (القرعة) والبالغ عددهن (22) لاعبة اذ يمثلن نسبة (17.46%) من مجتمع البحثواستنتجت الباحثة إن أنموذج زاهوريك على كان له تأثير ايجابي في تطوير الضرب الساحق وحائط الصد وتطويرهما . وتوصي الباحثة استعمال نماذج جديدة ومنها انموذج زاهوريك ، الغرض منها تطوير مهارات الألعاب الفرقية . It takes a lot of work and practice to become proficient in this game, thus focus must be placed on the learning and development stages. This is because basic abilities, particularly smashing and blocking, are essential for progressing in performance level. This highlights the significance of the research, which uses cognitive model exercises (Zahorik) to determine how young female volleyball players (ages 14 to 16) develop their smashing and blocking skills. The question that follows provides a summary of the research problem: Do Zahorik model workouts affect young female volleyball players (ages 14–16) in terms of smashing and blocking? The study's objective is to determine how Zahorik model workouts affect young female volleyball players, ages 14 to 16, as they develop their smashing and blocking skills. In addition to designing the procedure with two equal groups (experimental and control) with pre- and post-tests, the researcher adopted the experimental method because it is appropriate for the nature of the study topic. The primary study sample was subsequently selected by the researcher using a straightforward random procedure (lottery) from the Sulaymaniyah Club participants. There were twenty-two players in this group, representing seventeen percent (17.46%) of the research population. The study came to the conclusion that Zahorik's model had a beneficial effect on the development of the smash and the blocking wall. The researcher suggests utilizing new models, such as Zahorik's model, which aims to improve team gaming abilities.
انموذج زاهوريك ; الضرب الساحق ; حائط الصد ; الكرة الطائرة
نجاح محمد طيبة
.
عبد الكاظم حلبوص بشائر
.
محمد عبد زيد ايلاد
.
ص 50-65.
محمد غيث
.
اموري رياض
.
ص 86-100.
Souidi Rebiha
.
pages 32-39.
سعد بن شاعة
.
بوبكر الصادق
.
بومدين حجاج
.
ص 55-65.
محاضر بقسم التربية الرياضية بالكلية الجامعية للعلو إبراهيم جمال إبراهيم حماد
.
ص 75-95.