مجلة التربية البدنية والرياضية
Volume 3, Numéro 2, Pages 21-35
2024-12-16

كشف الاختلاف بين سلم التنقيط لمادة التربية البدنية والرياضية المعتمد من طرف وزارة التربية الجزائرية وسلم التنقيط المقترح باستخدام برنامج Bruchon لنشاطي السرعة والوثب الطويل لدى تلميذات السنة الثالثة ثانوي 18-19 سنة

الكاتب : عتروس فوزي . قادري عبد الحفيظ .

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة الفروق في مستوى الأنشطة الفردية (السرعة، الوثب الطويل ) لمادة التربية البدنية والرياضية بين سلم التنقيط المقترح من الوزارة سنة 2005 وسلم التنقيط المقترح باستخدام برنامج Bruchon لدى تلميذات السنة الثالثة ثانوي (18-19 سنة)، واعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي بأسلوبه المسحي لملاءمته لطبيعة الموضوع وذلك بإجراء اختبارات ميدانية على مجتمع البحث ( عينة التقنين ) متمثلة في بطارية الاختبارات المعتمدة من طرف وزارة التربية الوطنية لسنة 2005 وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اختباري السرعة والوثب الطويل، وأن سلم تنقيط وزارة التربية الوطنية غير صالح لتقييم تلميذات هذه الفئة العمرية. الكلمات المفتاحية: التربية البدنية والرياضية، التقويم والقياس، المستويات المعيارية. ABSTRACT: This study aims to determine the differences in individual activity levels (speed, long jump) in physical education and sports between the grading system proposed by the Ministry in 2005 and the proposed grading system using the Bruchon program for third-year secondary school students (18-19 years old). To achieve this, a survey study was conducted in high schools in the Ain Tuta district. The study was conducted after a comprehensive census of the research population consisting of 457 female students divided into two groups: 19-year-olds (n=142) and 18-year-olds (n=315). The descriptive method with its survey approach was adopted due to its suitability for the nature of the subject. This involved conducting field tests on the research population (calibration sample) using the battery of tests approved by the Ministry of National Education for the year 2005. The study found statistically significant differences between the speed and long jump tests, indicating that the Ministry of National Education's grading system is not suitable for evaluating students in this age group. Keywords: Physical education and sports, evaluation and measurement, standard levels.

الكلمات المفتاحية

التربية البدنية والرياضية، التقويم والقياس، المستويات المعيارية ; Physical education and sports, evaluation and measurement, standard levels.