مجلة الانسان والمجال
Volume 10, Numéro 2, Pages 58-80
2024-12-15

ايكنوغرافية عنقود العنب من الوثنية الى المسيحية بالجزائر خلال الفترة القديمة Iconography Of The Bunch Of Grapes From Paganism To Christianity In Ancient Algeria.

الكاتب : بن عفري عائشة . سراج نجمة .

الملخص

استخدم الإنسان الرموز لفهم المجتمع الذي يعيش فيه بشكل أفضل، فهي احدى وسائل التعبير الغير مباشر، وقد استعملت منذ القدم للتعبير عن الافكار والمشاعر والمعتقدات، حيث تتنوع الرموز الدينية في الاستخدام والتفسير والتأثير، مما يعزز تعميق الفهم الروحي والتواصل بين أفراد المجتمعات الدينية. ونظرا لظهور المسيحية في جو من التسلط والاضطهادات العنيفة التي وصلت أشدها في عصر الامبراطور ديوكليسيانوس، بدأ الفن المسيحي يعتمد على الرمزية خوفا من بطش السلطة الوثنية، فتولد فن مسيحي يعمل على توصيل القصص والرسائل الروحية ونقل التعاليم والمعاني الدينية بشكل بصري وجمالي في آن واحد، ولكنه في الحقيقة يرتكز على إرث وثني محلي ممزوج بصبغة دينية جديدة. وفي هذا المقال سوف نتطرق لرمزية عنقود العنب كمثال عن الرمزية الوثنية التي استمرت الى غاية الفترة المسيحية، من خلال عرض المشاهد الايكنوغرافية على مختلف المساند كالأنصاب والفسيفساء والاواني الفخارية، لنرى مدى تشابه المعاني والدلالات فيما بينها، ولنتعرف على الدوافع التي أدت لاستمرار استعمال نفس الرموز رغم تغير المعتقدات الدينية. Symbols are a long-standing tool used by human being to better understand the society where he lived, it is one of the means of indirect expression that has been used since ancient times to express ideas, feelings and beliefs, as religious symbols vary in use, interpretation and influence. These symbols enhance the deepening of spiritual understanding and communication between various religious communities. Given the emergence of Christianity in an atmosphere of tyranny and violent persecution, which reached its peak in the era of Emperor Diocletian, Christian art began to rely on symbolism for fear of the oppression of pagan authority. This gives birth to Christian art that works to communicate stories and spiritual messages and convey religious teachings and meanings in a visual and aesthetic way at the same time. However, in fact, it is based on a local pagan heritage mixed with a new religious. We intend to discuss In this article, the symbolism of the bunch of grape as an example of pagan symbol that continued until the Christian period, by displaying iconographic scenes on various supports, such as steles, mosaics, and pottery. The purpose of this study is to see how similar the meanings and connotations are to each other and learn about the motives that led to the ongoing use of the same symbols despite the change in religious beliefs.

الكلمات المفتاحية

عنقود العنب ; ايكنوغرافية ; المعتقدات ; ديونيزوس ; يسوع ; Bunch of grape ; Iconography ; Beliefs ; Dionysus ; Jesus