مجلة معالم للدراسات الاعلامية و الاتصالية
Volume 6, Numéro 2, Pages 60-73
2024-12-12
الكاتب : تواتي فاطمة الزهراء .
ملخص: دار الجدل في سنوات ماضية حول علمية علوم الإعلام والاتصال نظرا لجدة هذا الحقل المعرفي مقارنة بالعلوم الأخرى، إضافة إلى أن البحث العلمي فيه له خصوصيته عن باقي العلوم الإنسانية والاجتماعية، ذلك أن بوادر ظهوره كعلم جاءت حصيلة تقاطع عدة حقول معرفية أخرى، والمفصل هنا كان بروز وسائل الإعلام وتأثيراتها على الأفراد والمجتمعات. استنادا إلى ذلك، تطرقنا في هذه الورقة البحثية إلى طبيعة البحث العلمي في علوم الإعلام والاتصال، وعلمية هذه الأخيرة، باعتبار أن التساؤل حول هذه "العلمية" شكل لسنوات سابقة هاجسا عند الدارسين، ومحاولة فهم طبيعة البحث العلمي التي تتراوح بين التحاقل والخصوصية، مشيرين إلى أن هذه السمة لا تنتقص من علمية علوم الإعلام والاتصال، لنتطرق في الأخير إلى الرهانات التي يطرحها توظيف الذكاء الاصطناعي في البحوث الإعلامية. الكلمات المفتاحية: البحث العلمي؛ علمية علوم الإعلام والاتصال؛ التحاقل؛ الخصوصية؛ الذكاء الاصطناعي في البحوث الإعلامية. Abstract: In previous years, there has been a debate about the scientificity of information and communication sciences, given the seriousness of this field of knowledge compared to other sciences, as well as the distinctiveness of scientific research in it compared to other humanities and social sciences. The emergence of this field as a science resulted from the intersection of several other fields of knowledge, with the pivotal point being the emergence of media and its effects on individuals and societies. Based on this, we addressed in this research paper the nature of scientific research in information and communication sciences, and scientificity of the latter, considering that the question of this " scientificity " has been a concern for researchers for years, and an attempt to understand the nature of scientific research, which ranges between interdisciplinary and speciality. We also pointed out that this characteristic does not diminish the scientificity of information and communication sciences. Finally, we discussed the challenges posed by the use of artificial intelligence in media research. Keywords: Scientific research; scientificity of information and communication sciences; interdisciplinary; speciality; artificial intelligence in media research.
البحث العلمي؛ علمية علوم الإعلام والاتصال؛ التحاقل؛ الخصوصية؛ الذكاء الاصطناعي في البحوث الإعلامية.
جمال بوسيف
.
ص 105-141.
عبديش صونية
.
علواش كهينة
.
ص 505-517.
بارك فتيحة
.
بلعالية دومة أسماء
.
ص 46-59.