فصل الخطاب
Volume 13, Numéro 3, Pages 389-406
2024-09-30
الكاتب : عجرود مريم . ضيفي ريان .
تسعى هذه الدّراسة إلى تسليط الضّوء على العلاقة الوثيقة بين اللّسانيّات التّطبيقيّة والتّعليميّة، ذلك أنّ هذه الأخيرة تعدّ ثمرة تقاطع وتداخل علوم متنوّعة على غرار علم اللّغة العام، وعلم اللّغة التّطبيقيّ، ونظرا لتلاقح هذه العلوم برزت التّعليميّة فكانت محطّ اهتمام الدّارسين الغربيين والعرب على اختلاف توجّهاتهم لتطوير النّظرة البيداغوجيّة الرّامية إلى إيجاد الكيفيّات الإجرائيّة المناسبة لتسهيل العمليّة التّعليميّة التّعلّميّة، خصوصا من النّاحية الّتي استندت فيها التّعليميّة على اللّسانيّات ، ذلك أنّ العلاقة بين هذين الأخيرين علاقة وطيدة وهوما كان يشير إليه أحمد حساني. كلمات مفتاحيّة : علم صناعة التّعليم، علم اللّغة التّطبيقيّ، لغة، تعلّم، دراسة تحليليّة، دراسات، أحمد حساني. Abstract: This study aims to shed light on the close relationship between applied linguistics and education, as the latter is the result of the intersection and overlap of various sciences such as general linguistics, applied linguistics, educational psychology, etc. Due to the intermingling of these sciences, education has become the focus of interest for Western and Arab scholars, each with their own approaches, in order to develop a pedagogical perspective aimed at finding appropriate procedural methods to facilitate the teaching and learning process, especially from the linguistic perspective. The relationship between these two fields is strong, as emphasized by Ahmed Hasani.
علم صناعة التّعليم، علم اللّغة التّطبيقيّ، لغة، تعلّم، دراسة تحليليّة، دراسات، أحمد حساني. ; Science of Education, Applied Linguistics, Language, Learning, Analytical Study, Studies, Language Teaching, Ahmed Hassani.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
بناجي حياة
.
ص 165-187.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.