المجلة الجزائرية للحقوق والعلوم السياسية
Volume 9, Numéro 2, Pages 306-326
2024-12-01
الكاتب : خيري كريم . شرقي صلاح الدين .
ملخص: لقد حاول البحث تسليط الضوء على كيفية الموازنة بين مصلحة خاصة تتمثّل في سلطة الملكية الخاصة للمال إذا تعارضت مع المصلحة العامّة، مع المقارنة بين وجهة نظر الشريعة الإسلامية و النّظم الوضعية. ومن أجل ذلك تناول البحث طبيعة الملكية في الشريعة الإسلامية وفي النُّظم الإقتصادية الوضعية -الإشتراكية والرأسمالية- ثم سُلطة المالك على ماله وأسباب تقييدها في الشريعة والقانون، ليُمثّل في الأخير بالتّسعير كمثال على تقييد سلطة المالك في التصرّف في ماله. من خلال المقارنة تظهر وسطية الشريعة الإسلامية بين النظامين الرأسمالي والإشتراكي في طبيعة الملكية وفي سلطة المالك على ماله، رغم أنّ حتمية الواقع اضطرت النظام الرأسمالي المنتصر على النظام الإشتراكي أن يُقحم في منظومته تعديلات تَنزَحُ إلى وسطية الإسلام في نظام الملكية عموما وإن خالفه في التفاصيل. Abstract: The research attempted to highlight how to balance a private interest represented by the authority of private property over wealth when it conflicts with the public interest, comparing the perspective of Islamic law with positive systems. To this end, the research addressed the nature of property in Islamic law and in positive economic systems-socialism and capitalism-then the owner's authority over their wealth and the reasons for its restriction in both law and legislation, ultimately representing pricing as an example of limiting the owner's authority in managing their wealth. Through comparison, the moderation of the legal system appears between the capitalist and socialist systems in the nature of property and the owner's authority over their wealth, despite the fact that the inevitability of reality forced the victorious capitalist system over the socialist system to incorporate modifications into its framework that lean towards the moderation of Islam in the system of property in general, even if it differs in details
الملكية ; الخاصة ; سلطة ; تقييد ; المصلحة العامة ; Ownership ; private ; authority ; restriction ; public interest
مولود مغمولي
.
ص 399-432.
قانة رمزي
.
ص 237-256.
عبد المجيد بالطيب
.
ص 467-498.
عبد الكريم بداوي
.
بوبكر لبيض
.
ص 116-133.
سويسي ليلى
.
خنوش سعيد
.
ص 178-208.