التكامل الاقتصادي
Volume 12, Numéro 3, Pages 293-309
2024-09-30
Authors : Benarab Imen Hanane .
Abstract: The aim of this article was firstly to analyse the impact of the price of the Eid sacrifice on the decision to purchase the sacrifice among the Algerian middle class, and secondly to determine the psychological price of purchasing the sacrifice for this category of consumer. We used the descriptive analysis method. The field study was carried out using a questionnaire, the main results of which show that despite the importance of this ritual for the Algerian middle class, they agree that the prices charged this year were exaggerated and that if the trend continues, they will be forced to give up this ritual. At the end of the study, we calculated the price that represents the highest rate of acceptability in terms of purchasing the sacrifice and made recommendations along these lines. ملخص: كان الهدف من هذا المقال هو أولا تحليل أثر سعر أضحية العيد على قرار شراء الأضحية لدى الطبقة المتوسطة الجزائرية، وثانيا محاولة تحديد السعر النفسي لشراء الأضحية لدى هذه الفئة من المستهلكين. اعتمدنا في دراستنا على المنهج الوصفي التحليلي وقد تم إجراء الدراسة الميدانية باستخدام استبيان، أظهرت نتائجه الرئيسية أنه على الرغم من أهمية هذه الشعيرة بالنسبة للطبقة الوسطى الجزائرية، إلا أنها تتفق على أن الأسعار التي فرضت هذا العام كانت مبالغا فيها، وأنه في حال استمرار هذا الاتجاه فإنها ستجبر على التخلي عن هذه الشعيرة. وفي نهاية الدراسة، قمنا بحساب السعر الذي يمثل أعلى نسبة قبول من حيث شراء الأضحية وقدمنا توصيات على هذا الأساس.
Price ; Psychological price ; Pricing ; Purchasing decision ; Acceptability price
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
كنزة تنيو
.
محمد الصادق زعيبط
.
ص 120-141.
Kalai Mahammed
.
Kinzi Azzedine
.
pages 269-290.
شاهد الياس
.
عبد اللاوي عقبة
.
دفرور عبد النعيم
.
ص 345-372.