مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 12, Numéro 3, Pages 925-934
2024-10-01
الكاتب : مساعدية عبد الرزاق . بن حليمة هشام .
تناولنا في بحثنا هذا الرسم القرآني وماله من تأويل وتعليل، حيث يُعد القرآن الكريم خاتمة الكتب السماوية ومجمع الهدايات الربانية، هيأ الله له أسباب الحفظ والصيانة، فسماه قرآنا لأنه متلو بالألسن، وسماه كتابا لأنه مدون بالأقلام، وجعل العناية بحفظ حروفه رسما وضبطا، كالعناية بحروفه ترتيلا وتدبرا، فحفظه الصحابة في صدورهم، ودونوه في صحائفهم ثم جمعوه في المصحف الإمام؛ مصحف عثمان رضي الله عنه. وقد كُتب المصحف الشريف في زمن الصحابة رضوان الله عليهم، وتناقلته الأمة بعدهم بالتعظيم والتقديس فلم يجرؤ أحد على إعادة رسمه، رغم تطور الكتابة القياسية وانفتاحها على كثير من المستجدات. وقد بقي الخط القرآني على رسمه الأول مخالفا لتلك الكتابة ومثيرا لتساؤلات عدة، فاختلفت على إثرها الآراء بين مقدس يرى أنه رسم معجز له خصوصياته الربانية، يحتمل كثيرا من التأويلات، وآخر يرى أنه رسم له سياقه الزماني، ولا بد للناظر فيه أن يتجرد للمنهج العلمي، والطرح الموضوعي، فلم يفسر ظواهر الرسم إلا في حدود التعليل العلمي. In our research, we discussed this Quranic script and its interpretation and explanation, as the Holy Quran is the final heavenly book and the collection of divine guidance. Allah prepared the means for its preservation and maintenance, so its called the Quran because it is recited by tongues, and called it a book because it is written by pens, and made the care of preserving its letters in script and control, like the care of its letters in recitation and contemplation. The Companions memorized it in their hearts, and wrote it down in their scrolls, then collected it in the Imam Mushaf; the Mushaf of Uthman, may Allah be pleased with him. The Holy Mushaf was written during the time of the Companions, may Allah be pleased with them, and the nation passed it on after them with reverence and sanctification, so no one dared to rewrite it, despite the development of standard writing and its openness to many new developments. The Qur’anic script remained in its original form, differing from that writing and raising many questions. Opinions differed as a result, between those who believe that it is a miraculous script with its own divine characteristics, open to many interpretations, and others who believe that it is a script with its own temporal context, and that the observer must be devoted to the scientific method and objective presentation, so that the phenomena of the script were not explained except within the limits of scientific reasoning.
الرسم القرآني ; التأويل ; التعليل ; Quranic drawing ; interpretation ; justification
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
معافة فطيمة
.
ص 807-825.
بوراس سليمان
.
ص 397-416.