الكَلِم
Volume 9, Numéro 1, Pages 584-596
2024-06-01

تعليمية النصوص في ضوء المقاربة بالكفاءات

الكاتب : مالك محمد .

الملخص

تعتبر النصوص الأدبية في نظر الكثير من المربّين، مركز سقل المواد التي يدرّسها أساتذة اللغة، وذلك لما تحققه من أبعاد تربوية هامّةمنها ما يتعلّق بتنمية الجوانب الوجدانية لدى المتعلّم، ومنها ما ينمي القدرات العقلية. وقد كانت الممارسة النصية التقليدية في تناولها للنصوص، تهدف إلى فهم تلك النصوص، أو من أجل اِتخاذها منطلقا لتمارين كتابية أو شفوية. ويعد الجهل بالبعد النصي يدفع الكثير إلى رؤيتهم للنص على أنه وعاء من المفردات والألفاظ، منها ما يتطلب الشرح والتفسير، قصد تدعيم الرصيد المعجمي للتلميذ أو اِعتباره خزّانا لصيغ وتراكيب بالإمكان حفظها والنسج على طريقتها. وهذه الإشكالية فتحت باب التساؤلات: ما العلاقة القائمة بين التعليمية وعلم النص ومعاييره وأنواع النصوص؟. وماذا نقصد بالمقاربة بالكفاءات؟. Abstract: In the eyes of many educators, literary texts are considered a center for scraping materials taught by language professors, due to the important educational dimensions they achieve, including those related to developing the emotional aspects of the learner, including those that develop mental abilities. The traditional textual practice of dealing with texts aimed at understanding those texts, or in order to take them as a starting point for written or oral exercises. Ignorance of the textual dimension prompts many to see the text as a container of vocabulary and vocabulary, including what requires explanation and interpretation, in order to support the student's lexical balance or to consider it as a reservoir of formulas and structures that can be preserved and weaving in their own way. This problem opened the door to questions: What is the relationship between educational and text science and its standards and types of texts? What do we mean by approaching competencies?

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: التعليمية،.النص،.المقاربة،.الكفاءة،.المعايير ; Keywords educational; text; approach; approach; competence.