دراسات لسانية
Volume 4, Numéro 1, Pages 15-16
2020-05-15
الكاتب : مالك محمد .
تكتسي الدراسات المتعلِّقة بالبحث في القرآن الكريم وعلومه أهمية كبيرة لدى الدارسين قديما وحديثا لارتباطها بكتاب الله عز وجل المُعجز على مستويات مختلفة منها ما يرتبط باللغة من حيث أصواتها وتراكيبها وأوجه تأدية دلالاتها، ولا ينفك رسم أحرفها عنها، وقد جاءت كتابة القرآن لتدعم جمع ما يحفظ في الصدور بما يُخطُّ في السطور، ولذلك لم تنفصل عن الوحي إذ أسهمت بطريقته التي اختلفت عن ما عهد في العربية في تأدية مرامي الرسالة السماوية. وفي ضوء الحديث عن رسم المصحف الشريف بين التوقيف والاصطلاح جاء هذا البحث لينظر في رأي واحد من علماء هذه الأمة في المسألة وهو العلامة عبد الرحمان ابن خلدون(ت808هـ) - صاحب المقدمة المشهورة- ، فما رأي ابن خلدون في مسألة الرسم المصحفي؟ وما هي حقيقة الانتقادات التي وجهت إليه، وما حجة المنتقدين له؟ Introduction: Studies related to research and science in the Qur'an are of great importance to scholars Old and new. Because of its association with the Book of God almighty the miracle on different levels, including what is related to the language In terms of its sounds, compositions and performances of its connotations And it's no different to draw characters from them. The writing of the Qur'an has come to support the collection of what is preserved in the breasts in the lines. Therefore, it did not break with the revelation, as it contributed in its way, which differed from what was used in Arabic to perform the goals of the heavenly message. In light of the talk of drawing the Holy Qur'an between arrest and terminology, this research came to consider the opinion of one of the scholars of this nation on the issue, namely, The Mark Abdul Rahman Ibn Khaldun (T808H), the author of the famous introduction, what does ibn Khaldun think about the issue of the press drawing? What is the truth of the criticisms levelled at him, and what is the argument of his critics?
القرآن الكريم، رسم المصحف، عبد الرحمان بن خلدون، النقد ; The Holy Quran . Drawing the Qur'an. Abdul Rahman Bin Khaldoun. Critique
لضفار لمين
.
خريف زتون
.
ص 737-772.
بلاهدة فريدة
.
ص 134-144.
محمد الحاكم بن عون
.
زبير بعلي
.
ص 31-47.