رفوف
Volume 12, Numéro 1, Pages 784-797
2024-05-16
الكاتب : هواين لمياء . علوي نسيمة .
ملخص: يهتم هذا المقال بتعريف العتبات النصية في النقد المعاصر وإبراز أهمية النصوص المحيطة بالنسـبة للنص الروائي وكيفية اشتغالها وفاعليتها في محاورة أفق انتظار القارئ، وتركز الدراسة في راوية "عناق الأفاعي" لعز الدين جلاوجي للكشف عن مصادر العتبات وصيغ حضورها في النص والبحث في آليات تموضع الدلالات وما تخفيه هذه العتبات النصية بخرقها نسقا فنيا جماليا متميزا يثير الدهشة والإبداع، وعليه فإن من جماليات الفواتح السردية عند "عز الدين جلاوجي" اعتماده على تشكيلات طباعية تثير شعرية الكتابة تؤكد تفرد روايته عن غيرها من النصوص الروائية. This article is concerned with defining textual thresholds in contemporary criticism and highlighting the importance of surrounding texts for the narrative text, how they work and their effectiveness in discussing the horizon of waiting for the reader; and The study focuses on the narration of "The Hug of Snakes" by Azzedine Djelaoudji to reveal the sources of thresholds and the formulas of their presence in the text and research on the mechanisms of positioning semantics and what these textual thresholds hide by violating a distinct aesthetic artistic format that raises surprise and creativity, therefore one of the aesthetics of the narrative openings of "Azzedine Djelaoudji" is his reliance on typographic formations that raise The Poetic of writing that confirms the uniqueness of his novel from other narrative texts.
كلمات مفتاحية: شعرية، العتبات النصية، الغلاف، العنوان، العناوين الداخلية، الإهداء، عناق الأفاعي. ; Keywords: Poetic; textual thresholds; cover; title; inner titles; dedication; The Hug of Snakes
بلقرون فاطمة زهرة
.
العزوني فتيحة
.
ص 157-173.
بوزيدي حمزة
.
ص 535-546.
الجمعي أحمد
.
عطاشي عيسى
.
ص 275-291.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.