مجلة الأصيل للبحوث الاقتصادية والإدارية
Volume 8, Numéro 1, Pages 47-72
2024-04-30

The Impact Of Marketing Information Systems On Improving The Quality Of Banking Services - A Case Study Of The Bank Of Agriculture And Rural Development

Authors : Athmani Bachir . Mahdi Mourad .

Abstract

الملخص: تهدف الدراسة إلى معرفة دور ومدى مساهمة نظم المعلومات التسويقية في تحسين جودة الخدمات البنكية لدى عينة من عمالء بنك الفالحة والتنمية الريفية، ولقد اعتمد الباحث في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحل يلي إللقاء الضوء على نظام المعلومات التسويقية ودورها في تحسين جودة الخدمات البنكية، كما استخدمت الدراسة ا، وقد خلصت الد ارسة إلى وجود عالقة ذات داللة االستبانة كأداة لجمع البيانات ومن ثم تحليلها احصائي إحصائية بين نظم المعلومات التسويقية وتحسين جودة الخدمات البنكية، كما أوصت الدراسة بضرورة متابعة التطورات الحديثة في مجال نظم المعلومات التسويقية. : Abstract The study aims to know the role and extent of the contribution of marketing information systems in improving the quality of banking services for a sample of customers of the Bank of Agriculture and Rural Development. the study also used the questionnaire as a tool for collecting data and then analyzing it statistically. The study concluded that there is a statistically significant relationship between marketing information systems and improving the quality of banking services. The study also recommended the need to follow up recent developments in the field of marketing information systems. . : Resume L'étude vise à connaître le rôle et l'étendue de la contribution des systèmes d'information marketing dans l'amélioration de la qualité des services bancaires pour un échantillon de clients de la Banque de l'Agriculture et du Développement Rural. l'étude a également utilisé le questionnaire comme outil de collecte de données puis d'analyse statistique. L'étude a conclu qu'il existe une relation statistiquement significative entre les systèmes d'information marketing et l'amélioration de la qualité des services bancaires. L'étude a également recommandé la nécessité de suivre les développements récents dans le domaine des systèmes d'information marketing.

Keywords

Keywords: marketing information systems, quality of banking services, Bank of Agriculture and Rural Development - Tebessa.