مجلة المنتدى للدراسات والابحاث الاقتصادية
Volume 7, Numéro 2, Pages 1-19
2023-12-31
الكاتب : بارود صابرين . بوسالم أبو بكر .
تسعى هذه الورقة البحثية الى تحديد أثر جودة الخدمة السياحية الالكترونية على رضى الزبائن من خلال دراسة لعينة من مستخدمي التطبيقات السياحية الالكترونية، وقد تحددت الدراسة بمتغيرين وهما جودة الخدمة السياحية الالكترونية كمتغير مستقل بأبعاده: جودة المعلومات، جودة النظام وجودة الخدمة. ورضى الزبائن عن التطبيقات الالكترونية السياحية محل الدراسة كمتغير تابع، ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاستعانة ببرنامج SPSS في تحليل بيانات الاستبانة من أفراد العينة مستخدمي التطبيقات السياحية الالكترونية والتي بلغ عددها 234 مستخدم تم اختيارهم بأسلوب العينة العشوائية، لتتوصل الدراسة في الأخير الى مجموعة من النتائج أبرزها وجود علاقة إيجابية وقوية بين أبعاد متغيري الدراسة، ووجود أثر ذو دلالة إحصائية لأبعاد جودة الخدمة السياحية الالكترونية على رضى الزبائن مستخدمي التطبيقات السياحية الالكترونية . وتوصي الدراسة بضرورة اهتمام المنظمات السياحية بتطوير تطبيقاتها الالكترونية بشكل يسمح بمواكبة تطلعات زبائنها وبالتالي تحقيق جودة الخدمات المعروضة. The present research paper scrutinizes the efficiency of electronic tourism services on customers’ satisfaction via examining a sample of users of electronic tourism applications. The study has been conducted on the basis of two variables, namely the quality of electronic tourism service, considering it an independent variable with its dimensions, viz., information quality, system quality and service quality, adding to the customers’ satisfaction and consent with the electronic tourism applications as a dependent variable. To meet the objectives of the research, the SPSS program is used to analyse the questionnaire data obtained from the studied sample, whose users reached 234 and were selected unsystematically. The findings arrive at certain conclusions such as the strong existing nexus between the main variables of the study on the one hand, and the presence of a statistically notable impact of the electronic tourism services on the satisfaction of customers on the other hand. In a word, the study recommends and counsel tourism organizations to focus more on developing the electronic applications to meet the expectations of the customers; therefore, achieving efficient services.
الخدمة السياحية الالكترونية ; جودة الخدمة السياحية الالكترونية ; مستخدمي التطبيقات السياحية الالكترونية
حلوز وفاء
.
بن حبيب عبد الرزاق
.
ص 263-278.
لعرابي نسيمة
.
مزيان ايمان
.
ص 245-260.
مكي الحاج
.
خليفي أمينة
.
نسيلي خديجة
.
ص 61-98.