أبوليوس
Volume 10, Numéro 2, Pages 131-143
2023-08-31
الكاتب : ماضي صبرينة .
شكّلت البنى الصرفية الاسمية بأبعادها الدلالية مظهرا جماليا فنيا من جماليات قصيدة " الطلاسم " لمؤلّفها " إيليا أبي ماضي " الذي أبدع التصرّف فيها وأحكم استخدامها، مُظهِرا براعة ودقّة وتنوّعا في توظيفها خدمة لتنوّع المعاني الشعرية وتعدّدها، الأمر الذي أسهم بشكل كبير في التنوّع الدلالي والتشكيل الإيقاعي والشعري للقصيدة. من هنا، تحاول هذه الورقة البحثية رصد البنى الصرفية للاسم في قصيدة الطلاسم، وكشف ما تؤديه من دلالات إيحائية واستجلاء خصائصها الأسلوبية، وذلك بهدف بيان أبعادها الجمالية، والوقوف عند أثرها في صياغة البنى الأسلوبية للقصيدة موضوع الدراسة. فما هي البنى الصرفية الاسمية التي وظفها الشاعر؟ وفيما تتمثّل دلالاتها؟ وكيف ساهمت في تشكيل البنى الأسلوبية في القصيدة؟ Abstract The nominal Morphological structures in their semantic dimensions established an artistic stylistic style of the aesthetics of the poem "Talismans" by its author ‘Eliah Abi Madi’, who created and made use of them. He exhibits the versatility, accuracy, and variety of their service to the diversity and popularity of poetic meanings, which has considerably contributed to the semantic diversity and rhythmic and poetic formation of the poem. From here, this research paper seeks to monitor the name's Morphological structures in the “Talismans poem”, disclose its suggestive connotations, demonstrate its stylistic characteristics, and identify their impact on the formulation of the stylistic structures of the poem under study. What nominal Morphological structures did the poet employ? What are their connotations? How did it contribute to shaping the stylistic structures of the poem?
الطلاسم ; البنى الصرفية ; الاسم ; الأسل ; بية
بولعجين قدور
.
راشدي حسان
.
ص 225-236.
عطية عطاءالله
.
ص 220-229.