مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 12, Numéro 3, Pages 58-68
2023-09-02
الكاتب : بوحلايس سلاف .
تسعى الدراسة إلى الكشف عن حدود المعرفة المبنية على التمثلات الذهنية وما تطرحه من رؤى وأنساق تؤطر الفعل الإبداعي، ذلك إن التصور الذهني يمر عبر عمليات عقلية بالغة التعقيد منطلقها عيني وما تلتقطه الحواس، ومنتهاها عقلي نفسي وما تنتجه عمليات التفكير العليا، ثن إن المعرفة لا تتوقف عند وعي الذات بل تمتد لتشمل العالم في كليته تلامس الكائن وتبحث عن الممكن. يتبدى ذلك كله من خلال محاورة الخطاب الشعري "كتابة أولية للمنتهى" للشاعر الجزائري المعاصر عادل بلغيث، فما هي أهم التمثلات الذهنية التي بنى وفقها الشاعر عالمه الإبداعي؟ وماهي الخلفيات المعرفية التي استقى منها رؤاه الفكرية والفلسفية؟ The current study seeks to reveal knowledge limits based on mental representations in addition to views and patterns it presents, which frame the creative act. Moreover, mental perception passes through a set of extremely complex mental processes, from being seen and perceived by processes. Knowledge then, does not stop at self-awareness, but rather, it extends all over the world, touching beings and searching for the possible. All of that can be noticed through poetic discourse analysis of Initial writing of the End by the contemporary Algerian poet Adel Belghith. So, what are the most significant mental representations according to which the poet built his creative world? What are the cognitive backgrounds from which he drew his intellectual and philosophical views? senses to be psychologically mind-ended including what is produced by the higher thinking
تمثلات ذهنية ; معرفة ; شعر ; عادل بلغيث ; mental representations ; , cognitive task ; poetry ; Adel Belghit
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.