المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 10, Numéro 2, Pages 06-19
2023-07-01

The Strategy Of Confronting Fake News In The Algerian Media Space / An Exploratory Study On A Sample Of Algeria International Channel Journalists

Authors : Mekbel Nassima .

Abstract

The great openness witnessed by the Algerian media space, thanks to the wide spread of new media for information and communication, and their use by citizen journalists, contributed to a large flow of media contents through social networks whose creators try to cover events and convey the daily concerns of citizens. Television channels adopt these news stories, broadcast them and deal with them in their news bulletins. However, these news stories often contain misinformation that falls under the framework of fake news published intentionally or unintentionally In both cases, the professional journalist finds himself forced to verify the validity of the news circulated through social networks and to follow a specific strategy to deal with the fabricated news flowing through these networks. This is what we will try to address through this study by applying the descriptive survey method and the interview tool with a sample of 20 journalists from the various sections of Algeria International Channel. ساهم الانفتاح الكبير الذي شهده الفضاء الإعلامي الجزائري بفضل الانتشار الكبير للوسائط الجديدة للإعلام والاتصال واستخدامها من طرف المواطنين الصحفيين إلى تدفق كبير في المضامين الإعلامية عبر شبكات التواصل الاجتماعي التي يحاول صانعوها تغطية الأحداث ونقل الانشغالات اليومية للمواطنين ، و تقوم القنوات التلفزيونية بتبني هذه القصص الإخبارية وبثها ومعالجتها في نشراتها الإخبارية ، ولكن غالبا ما تحتوي هذه القصص الإخبارية على معلومات مغلوطة تندرج تحت إطار الأخبار الملفقة المنشورة بقصد أو بدون قصد ، وفي كلا الحالتين يجد الصحفي المهني نفسه مجبرا على التأكد من صحة الأخبار المتداولة عبر شبكات التواصل الاجتماعي وإتباع إستراتيجية محددة لمعالجة الأخبار الملفقة وهذا سنحاول التطرق إليه من خلال هذه الدراسة بتطبيق المنهج المسحي الوصفي وأداة المقابلة مع عينة من 20 صحفيا من مختلف أقسام قناة الجزائر الدولية .

Keywords

new media; citizen journalism; fake news; media space; social network ; وسائط جديدة ، صحافة مواطن ، أخبار ملفقة ، فضاء إعلامي ، شبكات تواصل اجتماعي