النص
Volume 9, Numéro 1, Pages 130-150
2023-06-23

تجلّيات التناص الدّيني في شعر الإمام الشافعي

الكاتب : بوكردوح ياسمين . جودي ليلى .

الملخص

الملخص: يتمحور موضوع هذا المقال حول تجلّيات التناص الدّيني في شعر الإمام الشافعي، من خلال قراءة دقيقة وتأصيلية للديوان، أفصحت عن تعدّد المصادر الدينية التي نهل منها الشاعر، واستقى منها العديد من الأفكار والمعاني، حيث حفل شعره بالعديد من الكلمات والتعابير القرآنية منها خاصة، والقارئ لشعره يستحضر في كل بيت إما آية كريمة، أو حديثا نبويا شريفا، أو شعرا دينيا، وقد بدأنا العنوان بــ "تجليات"؛ لأن قارئ الديوان منذ الوهلة الأولى سيجده ثريا ومشبعا بالتناصات الدينية، ولكن هذا يبقى متوقفا على مدى حصافة القارئ وذكائه، ومن هذا المنطلق قاربنا مفهوم التناص في النقد العربي القديم، ونظرية التناص عند الدارسين المحدثين غربيّهم وعربيّهم، كما سلّطنا الضوء على مصادر التناص الديني في شعر الإمام الشافعي، والتي تتمثل في (التناص القرآني، والتناص النبوي). Abstract: The subject of this research deals with the manifestations of religious intertextuality in the poetry of Imam Shafi’i, and that is through a careful study of his poetry collection, which disclosed the religious sources from which the poet was taken. So he took from them Quranic meanings and religious ideas.While reading his poetry, the reader finds himself remembering either a Quranic verse, a noble hadith, or religious poetry. We started the title with "Manifestations"; Because the reader of the Diwan from the first sight will find him rich and saturated with religious intertextualities, but this remains dependent on the extent of the reader’s prudence and intelligence, and from this point we approached the concept of intertextuality in ancient Arab criticism, and the theory of intertextuality among modern scholars, both Western and Arab, as we shed light on the sources of religious intertextuality in poetry Imam Al-Shafi’i, which is represented in (the Qur’anic intertextuality, and the Prophet’s intertextuality).

الكلمات المفتاحية

التناص؛ الشعر؛ الشاعر؛ القارئ؛ النقد. ; Intertextuality; Poetry; Poet; The reader; Criticism.