مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 12, Numéro 2, Pages 13-21
2023-06-02
الكاتب : جبّاري إيمان .
إنّ تعليمَ اللّغة العربيّة يكون بتدريس قواعدها وقوانينها وأنظمتها ومعرفة خصائصها ومميّزاتها، والغرض من معرفة قواعدها هو معرفة الخطإ وتجنّبه في أثناء النّطق والكتابة، وذلك بمراعاة أسسها والسّير وفق ضوابطها، ويُعدُّ تدريسها عمليّةً تُحاكي أساليب القدامى بصحّةٍ ودِقّةٍ، ومن أجل تدريسها لغير النّاطقين بها يجب اِتّباع طريقةٍ مُثلى وفعّالة تُمكِّنُ المتعلّمين من الوصول إلى الهدف، وتُمكّنهم من دراسة النّتائج الّتي وصلوا إليها، وتجعلهم يعملون على ربط ما اِكتسبوه بحياتهم اليوميّة، ويكتسب المعجم أهمية عظيمة في تعليم العربيّة للنّاطقين بها وبغيرها، فهو الّذي يحوي مفردات اللّغة وشروحاتها، وهو الموروث اللّغويّ لجميع اللّغات، وعمله يتطلّبُ الدّقّة والصّبر والإلمام بجوانب اللّغة وخصائصها ونظامها العامّ، إضافة إلى معرفة وتحديد الفئة المستهدفة المستعملة للمعجم، وبناء على ما سبق؛ فإنّ للمعجم دورا فعّالا في تعليم العربيّة لغير النّاطقين بها، ويُعدُّ المعجم العربيّ الأساسيّ أوّل معجمٍ صُنِّفَ في هذا المجال، وتهدفُ هذه الدّراسةُ إلى تقديم طرائق لتيسير الدّرس المعجميّ للمتعلّمين غير النّاطقين بالعربيّة. The teaching of Arabic language is by teaching its rules, laws and regulations and knowing its characteristics and advantages, and the purpose of knowing its rules is to know the error and avoid it during speaking and writing, by observing its foundations and walking according to its controls, and teaching it is a process that simulates the old and healthy methods of accuracy for others, and for the sake of teaching them an optimal and effective way that enables learners to reach the goal, and enables them to study the results they have reached, and making them work on linking what they gained with their daily life, and the dictionary acquires great importance in teaching Arabic to speakers of it and others, it is that which contains the vocabulary and explanations of the language, and it is the linguistic heritage of all languages, and its work requires accuracy, patience and familiarity with the aspects of the language and its characteristics and its general group addition, used for the lexicon, and based on the foregoing, the lexicon has an effective role in teaching Arabic to non-Arabic speakers, and the basic Arabic dictionary is the first class dictionary in this field, and this study aims to provide methods to facilitate the lexical for non-Arabic speaking learners.
تعليم العربيّة، معجم، تيسير، درس معجميّ.
حميد إبراهيم أكوريدي
.
ص 46-64.
سي بشير راشيد
.
براهيمي بوداود
.
ص 27-47.