مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 12, Numéro 1, Pages 254-266
2023-03-02

شعرية الإيقاع في ديوان مرايا الشّفاه لعبد القادر مكاريا Rhythm Poetry In The Lip Mirrors Collection Of Abdul Kader Makaria

الكاتب : بن ناجي ضرار . خذري عالمة .

الملخص

تعالج هذه الدراسة دور الإيقاع في شعرية النص وأثره في البناء الداخلي والخارجي لموسيقى المنجز الشعري، وذلك من خلال شعر ''عبد القادر مكاريا '' نموذجا. فما مفهوم الإيقاع؟ وما أثره في بناء موسيقى الشعر؟ وكيف تجلى هذا عند الشّاعر "مكاريا"؟ ولتحقيق أهداف الورقة البحثية وإجابة الإشكاليات المطروحة، تقصّى الباحثان بالوصف والتحليل نماذج من نصوص ديوان '' مرايا الشفاه ''. وقد خلُصا بذلك إلى أن الإيقاع يصنع الشّعريةً ويغري المتلقي نحو قراءة النص وتحليله واستكناه دلالات النبر والتنغيم منه، كما يحدّد مدى مزاوجة الشّاعر بين الأصالة والحداثة في التجربة الشّعرية. This study addresses the role of rhythm in the poetry of the text and its impact on the internal and external construction of the music of poetic music, through the poetry of "Abdulkader Makaria" as an example. What is the concept of rhythm? What is its impact on the construction of poetry music0? How did this manifest in the poet Makaria? In order to achieve the objectives of this paper and to respond to the problems raised, the researchers explored, by description and analysis models of the texts of the "lip mirrors" collection. They have thus concluded that rhythm creates poetry and tempts the recipient to read and analyze the text, find the connotations of stress and intonation from it, and determine the extent to which the poetry combines originality and modernity in the poetic experience.

الكلمات المفتاحية

حداثة ; نص شعري ; إيقاع ; شعرية ; موسيقى modernity; poetic text; rhythm; poetic; music.