مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 12, Numéro 1, Pages 114-130
2023-03-02
الكاتب : قسول فاطمة .
يسلّط الكاتب المسرحي المصري السيد حافظ في مسرحيته " يوسف ابن تاشفين"، الضوء على واقع المسرح المصري المعاصر، في ظل أزمة وعي المتفرج، الذي أمسى سلبيا ولا يبحث سوى عن المتعة والترفيه، المصنّفة تحت لواء الذوق الهابط، وينأى عن ما يقدمه المسرح الهادف، معتمدا في ذلك على تقنية الميتادراما، التي تعوّل على إقحام المتفرج في المسرحية، حيث يصبح طرفا في عرض المسرحية، بالإضافة إلى توظيف التاريخ الأندلسي، لتقديم صورة عن مجد البطل المغربي المسلم "يوسف بن تاشفين" الذي حافظ على الأندلس، والذي يحيل من خلاله إلى إمكانية إمتاع المتفرج وتسليته وفي نفس الوقت التطرق إلى مواضيع هادفة، وعن أهم النتائج التي توصلنا إليها، فتمثلت في محاولة الكاتب إرجاع السيادة للمسرح الهادف، الذي يرقى بوعي المتفرج وبحضوره، بالإضافة إلى كسر نمطية المسرح التقليدي، عبر جعل المتفرج طرفا فاعلا في العرض المسرحي، وإثارة وعيه بمواضيع ترقى بأبي الفنون . The Egyptian playwright Al-Sayid Hafez sheds light on the reality of contemporary Egyptian theater in his play "Youssef Ibn Tashfeen". In light of the audience’s crisis of awareness, whose role has become negative, only looking for entertainment with an under level taste using the technique of meta-drama, Which relies on involving the spectator in the play to become a party to the play, in addition to employing Andalusian history, by presenting a picture of the glory of the Moroccan Muslim hero "Youssef bin Tashfin" who preserved Andalusia, through which he refers to the possibility of entertaining the spectator and at the same time addressing to purposeful topics. The most important reached result is the writer’s attempt to restore the value of the purposeful theater, which raises the audience’s awareness and presence. In addition to breaking the stereotype of the traditional theater, by making the audience an active party in the theatrical performance, and raising his awareness of topics that fit for the father of arts.
مسرح ; مصري ; متفرج ; أزمة ; وعي
بن عيسى ريمة
.
بن عائشة ليلى
.
ص 36-54.
قسول فاطمة
.
ص 715-734.
حموم خالد
.
ص 550-564.
مزياني صارة
.
حمبلي فاتح
.
ص 743-759.