الكَلِم
Volume 7, Numéro 1, Pages 348-366
2022-06-04

Teaching Arabic In Italy And The Problem Of The Method "the Common European Framework For Teaching Foreign Languages As A Model تدريس اللغة العربية في إيطاليا ومشكلة المنهج " الإطار الأوروبي المشترك لتدريس اللغات الأجنبية أنموذجا"

الكاتب : صنوبر بوخميس . بن يونس شهرزاد .

الملخص

ملخص: يعتبر تعليم اللغة العربية في إيطاليا مجالا تقل فيه الدراسات والأبحاث، خاصة من طرف الدارسين العرب، ويهدف هذا البحث للولوج إلى المجتمع الإيطالي، ومحاولة تتبع كيفية تعليم اللغة العربية هناك من جانبين: الأول من حيث تطور الاهتمام بتعليمها كلغة أجنبية، تختلف عن كل اللغات الأوروبية، والثاني من حيث المناهج المطبقة على تعليمها، وسنركز في ذلك على الإطار الأوروبي المشترك لتعليم اللغات الأجنبية، والذي أدت توصياته إلى تعليم اللهجات العربية إلى جانب اللغة الفصحى، وسنحاول استجلاء أثر إشكاليات هذا التوجه في تعليم اللغة العربية. Abstract: Teaching Arabic in Italy is a field in which there are few studies and research, especially by Arab scholars, This research aims to reach the Italian society and try to trace how the Arabic language is taught there from two aspects: the first is in terms of the development of interest in teaching it as a foreign language that differs from all European languages, and the second is in terms of the approach applied to its teaching, and we will focus in this on the common European framework for teaching foreign languages, And whose recommendations led to the teaching of Arabic dialects alongside the standard Arabic, and we will try to clarify the impact of the problems of this approach in teaching Arabic. .

الكلمات المفتاحية

الإطار الأوروبي المشترك ; تعليم العربية للناطقين بغيرها ; تعليم اللهجات ; تعليم الفصحى ; the common European framework ; Teaching Arabic to non-native speakers ; teaching of Arabic dialects ; teaching standard of Arabic