لغة كلام
Volume 8, Numéro 1, Pages 220-230
2022-01-23
الكاتب : محمودي شهرزاد .
ملخص: مادام لا يوجد إجماعا حول طريقة تدريس النّص الأدبي، حيث كل باحث يعتمد على طريقة خاصة، حاولت في هذا البحث أن أبين معالم طريقة تدريس النّص الأدبي، إنطلاقا من اللّغة المكتوبة إلى غاية التّواصل العام بين النّص و المتعلّمين بوساطة المعلّم، متتبعا خطوات مناسبة لتحليله و شرحه و تشريحه، و فهمه معتمدا على جانب تطبيقي و على بعض الباحثين،اعتمدت على المنهج الوصفي التّحليلى لمعالجة هذا الموضوع. وإشكالية هذا البحث هي: كيف نعلّم النّص الأدبي من الشكل اللغوي إلى استثماره في النهاية ؟ Abstract: Since there is no agreement on the method of teaching literary text, where each researcher relies on a special method, in this research tried to explain the steps of the method of teaching literary text, from the written language until the general communication between the text and learners by the teacher, following appropriate steps to analyze it and His explanation, anatomy, and understanding based on a practical part and some researchers, relied on the descriptive and analytical approach to address this topic. The problem of this research is: How do we teach the literary text from the linguistic structure to communication ?
الكلمات المفتاحية: التّعليمية، النّص، الأدب، الأساس. ; key words: Educational, text, literature, foundation.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
لخذاري إبراهيم
.
بن خروف سماح
.
ص 841-863.
مالكي سميرة
.
ص 56-66.
رمضاني عنتر
.
مناصري وفاء
.
ص 19-34.