افاق فكرية
Volume 9, Numéro 1, Pages 194-204
2021-06-30
الكاتب : بورزاق يمينة . بن دنيا سعدية .
إرتبط مفهوم الكونية بالطرح الفلسفي بشكل مباشر منذ التفكير الفلسفي اليوناني، حيث سعى كل فيلسوف إلى تعميم مشروعه الفلسفي ومنحه طابعا كونيا، وهذا ما نلحظه أيضا في الكتابات اللفلسفية الكثيرة للفلاسفة مابعد الحداثيين في كونية اللغة، كونية التواصل والمناقشة، كونية الإتيقا، كونية المسؤولية، وما سيتم معالجته في هاته الورقة البحثية هو إشكالية الكونية في المدرسة النقدية لفرانكفورت حيث سنقف على إشكاليتين أساستين كانتا أساس الطرح الفلسفي للجيلين الثاني والثالث لها، وتمثل كونية المناقشة أو التواصل وكونية الإعتراف منعرجا جديدا في التفكير النقدي لحل أزمة الإغتراب والتشيؤ، حيث تهدف معالجة هذا الموضوع إلى تقديم الرؤى الفلسفية التي ساهمت في بناء وتأسيس فلسفة للتواصل والمناقشة، وكذا فلسفة للإعتراف وكونيتها على المستوى العالمي، والعمل على تحقيقها بينذاتيا. The concept of universality has been linked directly to the philosophical proposition since Greek philosophical thinking, whereby every philosopher seeks to generalize his philosophical project and give it a universal character, and this is what we also notice in the many philosophical writings of postmodern philosophers on the universality of language, the universality of communication and discussion, the universality of truth, the cosmic of responsibility, and what will happen His treatment in this paper is the universal problem of the critical school of Frankfurt, where we will stand on two basic problems that were the basis of the philosophical presentation of the second and third generations of it, and the universality of discussion or communication and the universality of recognition represent a new turning point in critical thinking to solve the crisis of alienation and objectification. Philosophical visions that contributed to building and establishing a philosophy of communication and discussion, as well as a philosophy of recognition and universality at the global level, and work to achieve self-actualization.
الكونية، التواصل، المناقشة، الاتيقا، مدرسة فرانكفورت. ; cosmology, communication, discussion, ethics, Frankfurt School.
بورزاق يمينة
.
بن دنيا سعدية
.
ص 259-270.
بورزاق يمينة
.
بن دنيا سعدية
.
ص 145-158.