مجلة الأثر للدراسات النفسية والتربوية
Volume 2, Numéro 3, Pages 145-153
2021-06-30
الكاتب : مركون هبة .
هدفت الدراسة إلى كشف علاقة الفهم القرائي بصعوبات التعلم الأكاديمية لدى المتعلمين في الطور الابتدائي، وهذا من خلال التطرق للموروث النظري، والاعتماد على المنهج الوصفي ،و تطبيق أدوات الدراسة ،وهي مقياسي صعوبات التعلم و الفهم القرائي على عينة الدراسة (100) متعلم. وكانت عينة قصدية، تم جمع المعلومات المتحصل عليها و معالجتها إحصائيا باستخدام التقنيات الإحصائية عن طريق بنامج الحزمة الاحصائية (برنامج spss) وتم تحليلها واستخلاص جملة من النتائج تمثلت في: وجود علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين الفهم القرائي و صعوبات التعلم ككل ، وكذا وجود ارتباط دال احصائيا كذلك بين الأبعاد الثلاثة لصعوبات التعلم الاكاديمية ( القراءة -الكتابة - الحساب ) والفهم القرائي لدى المتعلمين في المرحلة الابتدائية. The study aimed to uncover the relationship of reading comprehension with academic learning difficulties among learners in the primary stage, and this by addressing the theoretical heritage, relying on the descriptive approach, and applying study tools, which are measures of learning difficulties and reading comprehension on the study sample (100) learners. And it was an intentional sample, the information obtained was collected and statistically processed using statistical techniques through the statistical package program (spss program). It was analyzed and a set of results were extracted represented in: The presence of a statistically significant correlational relationship between reading comprehension and learning difficulties as a whole, as well as the existence of a significant correlation. Also, statistically, between the three dimensions of academic learning difficulties (reading - writing - arithmetic) and reading comprehension of learners in the primary stage
Key words: reading comprehension - learning difficulties - academic learning difficulties - the learner. ; الفهم القرائي -صعوبات التعلم- صعوبات التعلم الأكاديمية -المتعلم.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
منصر أمال
.
بوجلال سهيلة
.
ص 806-834.