فصل الخطاب
Volume 10, Numéro 1, Pages 189-230
2021-03-25
الكاتب : سالمي مصطفى . بن علي سليمان .
من المعلوم عند النقاد والدارسين أن البلاغة تكون في الفهم والتذوق كما تكون في النطق والإفهام، وأن الآخذ عنك شريك لك في الذي تكتب وتقول، وكما أن الكاتب يبدع في كتابته فالقارئ المتتذوق له عدل له في الإبداع، و لا بد لنا أن نوازن بين القدرة على الإبداع والقدرة على التذوق، والأخيرة هي قدرة على التحليل والفهم التي هي أيضا قدرة على النقد، وقد قيل لا يوجد أدب حي بين غافلين. ولهذا كان أردنا البحث في مسألة ضرورة المرجعية لمفهوم التذوق في النقد والتحليل. كلمات مفتاحية: التذوق ؛ التحليل؛ النقد؛ الإبداع؛ الدرس اللغوي. It is known among critics and scholars that rhetoric is in understanding and taste as it is in speaking and understanding, and that the one who takes on your behalf is a partner for you in what you write and say, and just as the writer excels in his writing, the reader with pleasure has fairness in creativity, and we must balance the ability to Creativity and the ability to taste, and the latter is the ability to analyze and understand which is also the capacity for criticism, and it has been said that there is no living literature among the unwary. That is why we wanted to discuss the issue of the necessity of reference for the concept of appreciation in criticism and analysis. Keywords: Tasting; Analysis; criticism; creativity; Language lesson
Tasting; Analysis; criticism; creativity; Language lesson ; التذوق ؛ التحليل؛ النقد؛ الإبداع؛ الدرس اللغوي.
شبيلي وهيبة
.
ص 72-78.
بن حمو نجاة
.
ص 638-654.
شيبان سعيد
.
بوعياد نوارة
.
ص 214-231.