مجلة أداء المؤسسات الجزائرية
Volume 9, Numéro 2, Pages 128-137
2020-12-31

إدارة التنوع الثقافي كإستراتيجية لبناء ميزة تنافسية بالمؤسسة قراءة في تجربة مؤسسة (international Business Machines Ibm)

الكاتب : حليمي إلهام . طرفاني عتيقة .

الملخص

تناولت العديد من الدراسات التي حاولت معرفة ومعالجة مختلف الجوانب المتعلقة بالمورد البشري داخل المنظمة خاصة من الناحية السلوكية، باعتباره المورد الأساسي الذي يحقق لها التميز والاستدامة. من المداخل الحديثة التي تتناول موضوع المورد البشري هو كيفية جعله متنوعا للاستفادة من القدرات التي تمتلكها مختلف الفئات داخل المنظمة. تهدف هذه الدراسة إلى معالجة موضوع إدارة التنوع الثقافي باعتباره توجها استراتيجيا لبناء ميزة تنافسية بالمنظمة، معتمدين في تحليل هذه العلاقة على المقاربة التي قدمها تايلور كوكس وفق منهج وصفي تحليلي، حيث أوضح أن إدارة التنوع الثقافي تساهم في تحقيق ميزة تنافسية من خلال مجموعة مزايا يحققها التنوع وهي ميزة تخفيض التكاليف ( تكاليف التغيب ودوران العمل)، واكتساب الموارد وسماها "بحتمية التنوع"، إضافة إلى تحقيق الابداع، حل المشاكل، وسهولة التحكم في أليات التسويق وتحقيق المرونة التنظيمية والتي سماها بفرضية "القيمة في التنوع". هذا ما أكدته تجربة مؤسسة IBM التي تناولناها كمثال تطبيقي، حيث تطرقنا إلى الممارسات الاستراتيجية والتنظيمية التي تبنتها لإدارة هذا التنوع بنجاح وربطها بما قدمه كوكس في مقاربته، فوجدنا أن إدارة IBM وفقت في تسيير القوى العاملة المتنوعة لديها واستفادت منها في تحقيق ميزة تنافسية بدليل احتلالها لمراكز الأولى في سوق البرمجيات والحواسيب. It dealt with many studies that tried to know and address various aspects of the human resource within the organization, especially in terms of behavior, as the primary resource that achieves excellence and sustainability. One of the modern approaches to the subject of the human resource is how to make it diversified to take advantage of the capabilities possessed by different groups within the organization. This study aims to address the issue of managing cultural diversity as a strategic direction to build a competitive advantage in the organization, relying on analyzing this relationship on the approach presented by Taylor Cox according to a descriptive analytical approach, where he explained that the management of cultural diversity contributes to achieving a competitive advantage through a set of advantages that diversity achieves It is the advantage of reducing costs (absenteeism costs and business turnover), acquiring resources and calling it "the inevitability of diversity", in addition to achieving creativity, problem solving, ease of control in marketing mechanisms and achieving organizational flexibility which he called the "value in diversity" hypothesis. This is confirmed by the experience of the IBM Foundation, which we dealt with as a practical example, as we touched on the strategic and organizational practices that it adopted to manage this diversity successfully and linked it to what Cox presented in his approach. The first in the software and computer market.

الكلمات المفتاحية

إدارة التنوع الثقافي ; الميزة التنافسية ; مقاربة Cox ; مؤسسة IBM