مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 12, Numéro 5, Pages 357-372
2020-09-15
الكاتب : جغروري كمال .
ترمي هذه الورقة البحثية للتطرق لجانب المواءمة بين التكوين الجامعي في قسم الري والهندسة المدني بجامعة بسكرة والكفاية الوظيفية لخريجي القسم سواء من النظام الكلاسيكي أو نظام (ل.م.د)، كما تحاول تجاوز البحث عن المواءمة الكمية إلى المواءمة النوعية والتي نقصد بها الكفاية المعرفية والمهارية لمخرجات القسم ومدي تناغمها مع المتطلبات الوظيفية، سواء في قطاع الوظيفة العمومية أو القطاع الخاص، وإلى تتبع مرتكزات نظام (ل.م.د) في الواقع، ومعضلة البطالة الهيكلية لدى مخرجات القسم والتي تعتبر عن إحدى صور عدم المواءمة بين سياسات التكوين الجامعي وسوق العمل في شكلها العام. تمت الاستعانة في الشق الميداني لهذه الدراسة بالمقابلة والاستبيان كأدوات رئيسية في البحث والتي مكنتنا من إجراء مقارنة بين مخرجات النظام الكلاسيكي ونظام (ل.م.د) انطلاقا من مؤشرات الدراسة الآتية محتوى المقاييس، الزيارات الميدانية، مدة التعطل، الاحتياجات الوظيفية، لنخلص في الأخير إلا أن التكوين الجامعي في إطار نظام (ل.م.د) لم يأتي بالإضافة المرجوة منه، حيث شهدت قيم مؤشرات الدراسة السالفة الذكر تراجعاً ملحوظاً مقارنة بما كانت عليه في النظام الكلاسيكي. This research paper aims to address the aspect of harmonization between the university formation in the Department of Irrigation and Civil Engineering at the University of Biskra and the functional adequacy of graduates of the department, whether from the classical system or the LMD system, and try to go beyond the search for quantitative harmonization to the qualitative harmonization which we mean by cognitive and skill adequacy For the department’s outputs and their consistency with the job requirements, whether in the public job sector or sector, as this study aims to track the foundations of the LMD system in reality, and to the unemployment dilemma of the department’s outputs, which is one of the forms of incompatibility between university training policies and a market Work in shape Year. The field part of this study was used by means of the interview and the questionnaire as the main tools in the research that enabled us to make a comparison between the outputs of the classic system and the LMD system, based on the following study indicators: the content of measures, field visits, duration of breakdowns, job needs, to finally arrive at However, the university formation within the framework of the LMD system did not come in addition to it, as the values of the above-mentioned study indicators witnessed a noticeable decline compared to what it was in the classical system.
تكوين جامعي، بطالة، كفاية وظيفية، مواءمة. ; University formation, Unemployment, Functional adequacy, Alignment.
لعجال حمزه
.
بوطورة أكرم
.
ص 32-49.