مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 12, Numéro 1, Pages 77-93
2020-03-15
الكاتب : قعيد خليفة .
ملخص: ينقسم السرد إلى نوعين: سرد تخييلي: وهو السرد الفني والأدبي القائم على الخيال الإبداعي، وسرد غير تخييلي: ويتمثل في نقل الحقائق وأحداث الواقع إلى حيز الخطاب السردي المكتوب، أو الشفاهي، أو المرئي. والسرد غير التخييلي - مثل السرد التخييلي- يتوفر على قصة خبرية تُمثّل متنه الحكائي، وخطابا سرديا يشكّل مبناه الحكائي. ومن ذلك، السرد التاريخي، السرد القرآني، السرد الفلسفي، السرد السينمائي، السرد الاعلامي...إلخ. تسلط هذه الدراسة الضوء على موضوع السرد غير التخييلي من خلال أنموذج السرد الإعلامي الذي ظهر الاشتغال به حديثا لدى الباحثين الغربيين مع توسع مجال البحث في السرديات بينما مازالت الدراسات العربية شحيحة في هذا الحقل المعرفي، لا سيّما في مجال السرد الإعلامي القائم على نقل القصة الخبرية الواقعية سرديا من فضاء الواقع إلى فضاء الخطاب السردي المكتوب، أو الشفاهي، أو السمعي البصري. :Abstract The narrative is divided into two types: a fictional narrative which is an artistic and literary narrative based on creative imagination, and a non fictional narrative, which is the transfer of facts and true events of the reality into a written, oral or visual narrative discourse. Non-fiction narrative has a story that represents its storyboard and a narrative discourse that makes up its narrative form, such as the historical narrative Quranic narrative, philosophical narrative, cinematic narrative, media narrative, etc. This study deals with the subject of non-fiction narrative through the media narrative model, which has recently appeared in western researchers works because of the expansion of research in narratives, while the arabic studies are still scarce in this field of knowledge, especially in the media narrative that is based on the transfer of .the true story from the space of reality to the space of a written, oral, or audio- visual narrative discourse
سرد؛ ; غير تخييلي؛ ; تخييلي؛ ; إعلام؛ ; قصة؛
عبد المالك مغشيش
.
نجوى منصوري
.
ص 69-88.
محمد نجيب العمامي
.
ص 91-104.
منصوري سميرة
.
وشنان حكيمة
.
بوطورة حنان
.
ص 63-70.