مجلة الإستراتيجية والتنمية
Volume 10, Numéro 2, Pages 64-81
2020-01-03
الكاتب : عتيق خديجة . بوروبة امحمد الحاج .
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر أبعاد التسويق بالعلاقات على ولاء العملاء بوجود الرضا كمتغير وسيط، دراسة حالة بنك الخليج الجزائر AGB – وكالة سعيدة، الدراسة شملت عينة مقدرة بـ 200 عميل من عملاءAGB سعيدة، حيث تم معالجة البيانات باستخدام النمذجة بالمعادلات الهيكلية بالاستعانة ببرنامج Smart PLS. وقد أظهرت النتائج الميدانية وجود أثر موجب لأبعاد التسويق بالعلاقات على الولاء بوجود الرضا متغير وسيط. كلمات مفتاحية: التسويق بالعلاقات – الولاء – رضا العملاء – النمذجة بالمعادلات الهيكلية. تصنيفاتJEL:M31، C39. Abstract: This study aims at knowing the dimensions of marketing by relationships and its effect on the loyalty of clients with the existence of satisfaction as a variable mediator. We have taken Algerian Gulf Bank (AGB) Saida agency as a case study.200 clients of this agency were taken as a sample and the data were analysed by Structural Equations modeling (Approach PLS) through using developed Smart PLS. The results show that there is a positive effect on the dimensions of marketing through relationships on loyalty of clients with the existent of satisfaction as a variable mediator. Keywords: Relationship Marketing, Customers Loyalty, Satisfaction, Structural Equations modeling. JEL Classification Codes :M31, C39.
التسويق بالعلاقات – الولاء – رضا العملاء – النمذجة بالمعادلات الهيكلية.
Zeggai Diab
.
Setti Sid Ahmed
.
ص 116-127.
شريفي جلول
.
إدريسي مختار
.
ص 06-21.