مجلة المصباح في علم النفس وعلوم التربية والأرطوفونيا

EL MESBAH JOURNAL in Psychology, Education Sciences, and Orthophony

Description

مجلة المصباح في علم النفس وعلوم التربية والأرطوفونيا هي مجلة علمية دولية محكمة (نصف سنوية) تصدر بجامعة محمد بوضياف، عن مخبر المهارات الحياتية بالمسيلة، تعنى بنشر الدراسات العلمية الأصيلة في مجال علم النفس، وعلوم التربية والأرطوفونيا باللغات الثلاث، العربية والفرنسية والإنجليزية، وتهدف المجلة إلى تثمين البحوث المتخصصة في علم النفس وعلوم التربية والأرطوفونيا بشكل يشجع الأساتذة والباحثين الدائمين وطلبة الدكتوراه على الانخراط في البحث العلمي، كما تهدف إلى مساعدتهم على نشر أبحاثهم وتقديمها للقارئ بصفة عامة وللمجتمع بصفة خاصة، وتهدف أيضا إلى نشر الدراسات المعتمدة على الملاحظات الواقعية التي تخدم الجامعة والمجتمع، وتسعى المجلة إلى ربط الجامعة والمخبر بالمحيط الاجتماعي من خلال الدراسات العلمية الجادة لمختلف الظواهر النفسية والتربوية.

El MESBAH Journal in Psychology, Education Sciences, and Orthophony is an international scientific journal (semi-annual) published by Mohamed Boudiaf University, from the Life Skills Laboratory in M'sila, Algeria. Interested in publishing scientific studies specialized in psychology, education sciences, and orthophony, In the three languages, Arabic, French and English, in a way that encourages professors, permanent researchers, and doctoral students to engage in scientific research. It also aims to help them publish their research and present it to the reader in general and to society in particular.  and the journal trying to relate the university and the laboratory with the social environment through serious scientific studies of various psychological and educational phenomena.

Annonce

بدء استقبال الأبحاث

ينهي رئيس هيئة تحرير مجلة المصباح في علم النفس وعلوم التربية والأرطوفونيا

إلى الأساتذة والباحثين وطلبة الدكتوراه عن بدء استقبال المقالات للنشر في:

العدد التاسع(09) (مجلد5، العدد1) ** شهر مارس2025**

فعلى المهتمين إرسال أبحاثهم للمجلة مع احترام نسبة الاقتباس

(احترام قالب المجلة ضروري حتى لا ترفض المقالات)

15-09-2024


4

Volumes

8

Numéros

56

Articles


The Impact of Early Screen Exposure on Imagination and Intellectual Dependency

مادي أمازيغ, 
2024-12-20

Résumé: Early screen exposure impacts children's imagination, intellectual dependency, and emotional well-being. Reduced imaginative play due to screen use may affect creativity and problem-solving abilities in adulthood. Intellectual dependency on screens can hinder cognitive autonomy, affecting problem-solving and decision-making skills. Additionally, excessive screen use may lead to emotional urgency and social isolation, impacting social interactions and emotional health. Balancing screen time with activities that promote creativity and social engagement is crucial for healthy development.

Mots clés: Screen exposure ; imagination ; intellectual dependency ; emotional well-being ; creativity


تقدير الذات والسلوك العدواني وتأثيرهما على جنوح الفتاة المسعفة

قصوري صبرينة محفوظ,  عبد القادر شكراوي فتحية, 
2024-12-11

الملخص: تهدف الدراسة الحالية للكشف عن مستوى تقدير الذات والسلوك العدواني وتأثيرهما على جنوح الفتاة المسعفة، بالاعتماد على دراسة عيادية لحالة واحدة نعرضها كنموذج متواجدة بمركز اعادة التربية والتأهيل للبنات بالبليدة (الجزائر)، ولتحقيق ذلك اعتمدنا على المنهج العيادي باستخدام المقابلة العيادية النصف موجهة المقيدة بدليل المقابلة وكذا مقياس تقدير الذات ل Rosenberg ومقياس السلوك العدواني ل Arnould & Mark، وأسفرت النتائج على أن الفتاة المسعفة تعاني من انخفاض ملحوظ في تقدير الذات يرتبط بارتفاع مستوى السلوك العدواني مما يؤثر بشكل بالغ على ميول الفتاة المسعفة للجنوح. The current study aims to reveal the level of self-esteem and aggressive behavior and their impact on the delinquency of the paramedic girl, relying on a clinical study of one case that we present as a model located in the Rehabilitation Center for Girls in Blida (Algeria), and to achieve this we adopted the clinical approach using the semi-directed clinical interview restricted to the interview guide as well as the self-esteem scale for Rosenberg and the aggressive behavior scale for Arnould & Mark, the results showed that the paramedic girl suffers from a significant decrease in self-esteem associated with a high level of aggressive behavior, which significantly affects the paramedic girls tendencies to delinquency.

الكلمات المفتاحية: تقدير الذات ; السلوك العدواني ; الفتاة المسعفة ; جنوح الأحداث ; Self-esteem ; Aggressive behavior ; Paramedic girl ; juvenile delinquency


محكات نقدية لواقع التصورات المجتمعية نحو المتشافين من تعاطي المخدرات

لحميدي عادل, 
2025-01-02

الملخص: ملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على تصورات المجتمع نحو المتشافين من ادمان المخدرات، والتعرف على مدى نظرة المجتمع اليهم على أنهم منحرفين ومرضى نفسانيين ووصمة عار على انفسهم وعلى المجتمع. وقد طرحت الدراسة التساؤل العام: إلى أي مدى ينظر المجتمع نظرة سلبية إلى المتشافين من ادمان المخدرات؟ وتفرعت عنها التساؤلات الآتية: 1- هل ينظر المجتمع إلى المتشافي من ادمان المخدرات على أنه منحرف؟ 2- هل ينظر المجتمع إلى المتشافي من ادمان المخدرات على أنه مريض نفسيا؟ 3- هل ينظر المجتمع إلى المتشافي من ادمان المخدرات على أنه وصمة عار؟ وتجيب الدراسة على الفرضيات الآتية: 1- يتصور المجتمع أن المتشافي من ادمان المخدرات منحرفا بدرجة كبيرة. 2-يتصور المجتمع أن المتشافي من ادمان المخدرات مريضا نفسيا بدرجة كبيرة. 3-يتصور المجتمع أن المتشافي من ادمان المخدرات وصمة عار بدرجة كبيرة. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي على عينة من 25 أستاذا تخصص علم النفس بجامعة محمد بوضياف بالمسيلة، تم اختيارهم بطريقة قصدية، وتمثلت أداة الدراسة في استبانة استطلاعية تكونت من ثلاثة أسئلة، تتم الإجابة عنها وفق ثلاثة بدائل: (بدرجة كبيرة 3، بدرجة متوسطة 2، بدرجة ضعيفة 1). وبعد استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: - يتصور المجتمع أن المتشافي من ادمان المخدرات منحرفا بدرجة كبيرة. -يتصور المجتمع أن المتشافي من ادمان المخدرات مريضا نفسيا بدرجة كبيرة. -يتصور المجتمع أن المتشافي من ادمان المخدرات وصمة عار بدرجة كبيرة. ومنه تحقق فرضيات الدراسة، وأن المجتمع فعلا يحمل تصورات سلبية على المتشافين من ادمان المخدرات (وصمة المخدرات). الكلمات المفتاحية: التصورات الاجتماعية، ادمان المخدرات، المنحرف، المريض نفسيا. Abstract: The study aimed to identify the negative perceptions of society towards recovering drug addicts, and to identify the extent to which society views them as deviants, mentally ill, and a stigma on themselves and society. The study raised the general question: To what extent does society view recovering drug addicts negatively? The following questions branched out from it: 1- Does society view recovering drug addicts as deviant? 2- Does society view recovering drug addicts as mentally ill? 3- Does society view recovering drug addicts as a stigma? The study answers the following hypotheses: 1- Society perceives recovering drug addicts as highly deviant. 2- Society perceives recovering drug addicts as highly mentally ill. 3- Society perceives recovering drug addicts as highly stigmatized. The researchers used the descriptive analytical approach on a sample of 25 professors specializing in psychology at Mohamed Boudiaf University in M'Sila, who were chosen intentionally,. The study tool was a survey questionnaire consisting of three questions, answered according to three alternatives: (highly 3, medium 2, weakly 1). After using appropriate statistical methods, the study reached the following results: - Society perceives that a person recovering from drug addiction is highly deviant. - Society perceives that a person recovering from drug addiction is highly mentally ill. - Society perceives that a person recovering from drug addiction is highly stigmatized. Thus, the study hypotheses were confirmed, and society actually holds negative perceptions of those recovering from drug addiction (drug stigma). Keywords: Social perceptions, drug addiction, deviant, mentally ill, stigma

الكلمات المفتاحية: التصورات الاجتماعية، ادمان المخدرات، المنحرف، المريض نفسيا.


صعوبات التعلم – مقاربة مفاهيمية

حدادو فطيمة, 
2025-01-10

الملخص: يُعتبر مجال صعوبات التعلم من الميادين البارزة في التربية الخاصة، حيث يمثل شريحة من الأفراد الذين يعانون من "الإعاقة الخفية" أو التحديات التعليمية التي لا تُعزى إلى أسباب ظاهرة أو محددة. وقد حظي هذا الموضوع بأهمية متزايدة، ليصبح محور اهتمام أساسي لدى المتخصصين في مجال التربية الخاصة. ومع تزايد الوعي، أصبح العمل على تلبية احتياجات هذه الفئة محورًا رئيسيًا من خلال توفير البرامج التربوية والخدمات العلاجية التي تهدف إلى تعزيز قدراتهم وتحقيق تكيفهم الأكاديمي والاجتماعي. The field of learning disabilities is considered one of the prominent areas in special education, representing a group of individuals who face "hidden disabilities" or educational challenges that cannot be attributed to apparent or specific causes. This topic has gained increasing importance, becoming a central focus for specialists in the field of special education. With growing awareness, efforts to meet the needs of this group have become a primary focus, through the provision of educational programs and therapeutic services aimed at enhancing their abilities and achieving their academic and social adaptation..

الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم، إستراتيجيات التدريس التكيفية، التفكير النقدي، التعلم المتخصص.


Obstacles to girls practicing sports in the school environment from the parents’ point of view (a field study in the city of M’Sila) معوقات ممارسة الإناث للرياضة بالوسط المدرسي من وجهة نظر الآباء (دراسة ميدانية بمدينة المسيلة)

عشيشي نوري الهامل, 
2025-01-13

الملخص: What is observed in the Algerian school environment, especially at the middle and secondary levels, is the reluctance of girls to the session of the sport, through justifying with exemption certificates even at the baccalaureate, because several obstacles. the study aimed to identify the most important barriers to girls 'sport in school by asking themselves the following questions: What are the barriers that prevent girls from participating in school-based activities from the parents' point of view?We followed the descriptive approach on a sample of 80 fathers in the city of M'Sila, who were selected randomly during the second semester of 2018.And We used a 30-item questionnaire divided into three axes: social environment (10 items), religious factor (10 items), cultural factors (10 items) are treated according to three variants: (high 3), (medium 2), ( low 1). Using the appropriate statistical methods, the study revealed the following results: - The social environment hinders women to play sports of great degree. - The religious factors impede the women to play sports of great degree. - The cultural factors impede the women to play sports of great degree. ما يلاحظ في الوسط المدرسي الجزائري خاصة مرحلة المتوسط والثانوي هو عزوف الفتيات عن حصة الرياضة، من خلال تقديم شهادات الاعفاء حتى في شهادة البكالوريا، وتعود الاسباب إلى عدة معوقات. لذلك هدفت الدراسة إلى التعرف على أهم المعوقات التي تحول دون ممارسة الإناث للرياضة بالوسط المدرسي، من خلال التساؤل التالي:ما هي العوائق التي تحول دون ممارسة الإناث للرياضة بالوسط المدرسي من وجهة نظر الآباء؟وقد اتبعنا المنهج الوصفي على عينة من 80 أبا بمدينة المسيلة، تم اختيارهم بطريقة عشوائية، خلال السداسي الثاني 2018. وقد استخدمنا استبانة من 30 عبارة مقسمة إلى ثلاثة محاور: العوائق الاجتماعية (10 بنود)، العوائق الدينية (10 بنود)، العوائق الثقافية (10 بنود)ـ تتم الإجابة عليها وفق ثلاثة بدائل: (بدرجة كبيرة 3)، (بدرجة متوسطة 2)، (بدرجة ضعيفة 1). وباستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة؛ توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - يعيق الوسط الاجتماعي الإناث على ممارسة الرياضة بدرجة كبيرة. - يعيق العامل الديني الإناث على ممارسة الرياضة بدرجة كبيرة. - تعيق العوامل الثقافية الإناث على ممارسة الرياضة بدرجة كبيرة.

الكلمات المفتاحية: Obstacles ; women ; sports ; parents' point of view ; معوقات ; الإناث ; الرياضة ; الوسط المدرسي ; وجهة نظر الآباء