مجلة البشائر الاقتصادية
Volume 4, Numéro 2, Pages 529-545
2018-10-22
الكاتب : عمام ريم .
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اثر ممارسة إدارة الموارد البشرية (الاختيار،التدريب،التحفيز، تقييم أداء العاملين ) في تحقيق التميز المؤسسي(التمييز القيادي، التمييز بتقديم الخدمة) في بعض البنوك بولاية الأغواط. ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة بتصميم استبانة شملت(34) فقرة وذلك لجمع المعلومات الأولية من عينة الدراسة،وفي ضوء ذلك جرى جمع البيانات وتحليلها واختبار الفرضيات باستخدام الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS،تكونت عينة الدراسة من (45) من موظفي البنوك. وتم استخدام العديد من الأساليب الإحصائية منها الانحدار الخطي البسيط والمتعدد لتحقيق أهداف الدراسة وبعد إجراء عملية التحليل لبيانات الدراسة وفرضياتها توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج كان أهمها: أن مستوى ممارسة إدارة الموارد البشرية في البنوك كان متوسطا،وان تطبيق أبعاد التمييز المؤسسي في البنوك كان متوسط، ووجود تأثير ذي دلالة إحصائية معنوية لممارسات ادرة الموارد البشرية في تحقيق التميز المؤسسي عند مستوى دلالة(0.05)، وكانت أهم التوصيات هي ضرورة إيلاء المزيد من الاهتمام ببرامج التدريب ونظام التقييم الأداء المقدم، وكذا رسم سياسة واضحة المعالم فيما يخص تحفيز الموظفين بغرض الوصول لتمييز المؤسسي الهادف. The aim of this study is to identify the impact of human resource management practice (selection, training, motivation, performance appraisal) in achieving institutional excellence (leadership distinction, service discrimination) in some banks in Laghouat. In order to achieve the objective of the study, the researcher designed a questionnaire which included (34) paragraphs to collect the preliminary information from the sample of the study. In light of this, data were collected, analyzed and hypothesized using SPSS. The sample consisted of (45) bank employees. Numerous statistical methods were used, including simple and multiple linear regression to achieve the objectives of the study. After conducting the analysis of the study data and hypotheses, the study reached a number of results, the most important of which were: That the level of practice of human resources management in banks was medium, that the application of the dimensions of institutional discrimination in banks was average, and the existence of a significant statistical impact of human resources management practices in achieving institutional excellence at the level of significance (0.05). The most important recommendations were the need to pay more To pay attention to the training programs and the evaluation system, and to formulate a clearly defined policy in terms of motivating staff in order to achieve meaningful institutional discrimination
إدارة الموارد البشرية؛ممارسات ادرة الموارد البشرية؛التمييز المؤسسي؛البنوك؛برامج التدريب؛التميز القيادي. Human Resource Management ; Human Resource Management Practices ; Institutional Discrimination; Banks ; Training Programs ;Leadership Excellence.
علاوي نصيرة
.
ص 123-142.
بلعيد حياة
.
عراب فاطمة
.
صديقي خضرة
.
ص 281-300.
عدناني خولة
.
مقدم عبد الجليل
.
ص 154-169.
بن احمد نادية
.
بن دنيدينة سعيد
.
ص 50-69.