معارف
Volume 20, Numéro 1, Pages 952-967
2025-06-07
الكاتب : مخلوفي عائشة .
تعتبر الأسرة النواة الأولى لتنشئة الأفراد تنشئة سليمة فهي تلعب دورا مهما في الحياة الاجتماعية للأفراد و المجتمعات باعتبارها أول و أهم مؤسسة من مؤسسات التنشئة الاجتماعية والتي تعتبر العملية المحورية التي يقوم عليها المجتمع و بالتالي فهي تسعى إلى تحقيق استقرار الفرد و الجماعات، من خلال توجيه الأبناء لتحقيق التفوق الدراسي، فهي تؤثر سلبا أو إيجابا على التحصيل الدراسي للأبناء في ظل النسق الاجتماعي العام. لذلك فالأسرة تسعى الى تطبيق استراتيجيات تربوية تسعى من خلالها إلى اكساب الطفل أنماط سلوكية و أساليب التفكير السوية و هذا من خلال توفير جو يتسم بالدفء و التفاهم، و توفر الظروف اللازمة المادية و غير المادية الضرورية لمواجهة مختلف الصعوبات و التحديات التي تعرقل التحصيل الدراسي للطفل و تهدد الأسرة و استقرارها، خاصة في ظل التحولات الاجتماعية و التكنولوجية ، و في ظل انتشار وسائل التكنولوجية الحديثة لاسيما التلفاز و الهاتف و في ظل انتشار وسائل التواصل الاجتماعي المختلفة، التي أصبحت تشكل تهديدا حقيقيا للتحصيل الدراسي و تحقيق التفوق إذا لم تستطع الأسرة مراقبتها. Abstract: family Is the primary essence for the proper upbringing of individuals as it plays a significant role within the social life of both individuals and communities. Faily is recognized as the first and most significant institution of socialization, a key process upon which society is built. Therefore, family aims to ensure the stability of both the individual and society by guiding children toward academic success. It can either positively or negatively impact a child’s academic performance, depending on the overall social context. In light of this, family strives to implement educational strategies aiming to instill in children the appropriate behavioral patterns and sound thinking methods. This can be achieved by providing an environment that fosters warmth and understanding as well as providing the necessary material and non-material resources in order to overcome various difficulties and obstacles that hinder the child’s Academic progress and threaten the stability of the family, especially under rapid social and technological changes, particularly with the widespread use of modern technological tools like television and smartphones, as well as social media platforms. These technologies, if not adequately monitored by the family, pose a genuine threat to academic achievement and the pursuit of excellence .
الأسرة ; المرافقة الاسرية ; التنشئة الاجتماعية ; التفوق الدراسي ; Family ; Family Support ; Socializations ; Academic Excellenceords
نور الدين زمام
.
سميرة ونجن
.
ص 293-306.
عبد القادر خنوش
.
ص 259-285.
Alioui Fatima Zahra
.
حفيظة خلوف
.
ص 32-48.
Ouki Amel
.
ص 57-72.
هيباوي عبد القادر
.
تياقة الصديق
.
ص 258-271.