مجلة الامتياز لبحــوث الاقتصاد والادارة
Volume 9, Numéro 1, Pages 342-368
2025-06-05

Mechanisms That Form The Professional Identity Of The Employee Between Organizational Upbringing And Community Culture A Study On A Sample Of Professors At The Institute Of Humanities And Social Sciences At The University Center Sharif Bouchoucha - Aflou -

Authors : Brahmi Belkacem . Laib Abdelkader . Zeghouane Amal .

Abstract

This study aimed to find out the extent of the impact of organizational upbringing and community culture on the formation of the professional identity of the university professor and the problem of the research was as follows: How is a professor's professional identity formed between organizational upbringing that affects his performance and productivity at work and a societal culture that includes individuals' attitudes, behaviors, beliefs, and social norms? We have concluded from this study that organizational upbringing is affected by the university professor within the university environment and the educational institution in which he works, and this is related to the values, principles and directions adopted by the institution, in addition to the organizational structure, policies and procedures that govern work at the university, the professional identity of the university professor is affected by the criteria for appointment, promotion and evaluation adopted in the institution, which contribute to identifying areas of academic interest and commitment to research, teaching and university service. As for community culture, it refers to the beliefs, values and orientations that characterize the society in which the university professor lives, community culture affects the professor's academic orientations, his ways of dealing with students, colleagues and officials, and the extent of his interaction with the problems and challenges facing society, social and cultural values can have a significant impact on the selection of research topics and approved teaching methods, as well as on contributing to academic and community discussions. ملخص الدراسة: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير التنشئة التنظيمية والثقافة المجتمعية على تشكل الهوية المهنية للأستاذ الجامعي وقد كانت إشكالية البحث كالتالي: كيف تتشكل الهوية المهنية للأستاذ الجامعي بين التنشئة التنظيمية التي تؤثر على أدائه وإنتاجيته في العمل وبين الثقافة المجتمعية التي تتضمن اتجاهات الأفراد وسلوكياتهم ومعتقداتهم ومعاييرهم الاجتماعية؟ وقد توصلنا من هذه الدراسة أن التنشئة التنظيمية يتأثر بها الأستاذ الجامعي داخل البيئة الجامعية والمؤسسة التعليمية التي يعمل فيها، ويتعلق ذلك بالقيم والمبادئ والتوجهات التي تعتمدها المؤسسة، بالإضافة إلى الهيكل التنظيمي والسياسات والإجراءات التي تحكم العمل في الجامعة، تتأثر الهوية المهنية للأستاذ الجامعي بمعايير التعيين والترقية والتقييم المعتمدة في المؤسسة، والتي تساهم في تحديد مجالات الاهتمام الأكاديمي والتزامه بالبحث والتدريس والخدمة الجامعية. أما الثقافة المجتمعية تشير إلى المعتقدات والقيم والتوجهات التي تميز المجتمع الذي يعيش فيه الأستاذ الجامعي، تؤثر الثقافة المجتمعية في توجهات الأستاذ الأكاديمية، وطرق تعامله مع الطلاب والزملاء والمسؤولين ومدى تفاعله مع المشكلات والتحديات التي تواجه المجتمع، يمكن أن للقيم الاجتماعية والثقافية تأثير كبير على اختيار المواضيع البحثية وأساليب التدريس المعتمدة، وكذلك على المساهمة في النقاشات الأكاديمية والمجتمعية. الكلمات المفتاحية: التنشئة التنظيمية؛ الأستاذ الجامعي؛ الهوية المهنية؛ الثقافة المجتمعية.

Keywords

Keywords: organizational upbringing; professor; professional identity; community culture. ; الكلمات المفتاحية: التنشئة التنظيمية؛ الأستاذ الجامعي؛ الهوية المهنية؛ الثقافة المجتمعية.