أقلام
Volume 4, Numéro 1, Pages 27-58
2025-02-26

أخلاقيات مهنة الإعلام في العالم بين النظرية والتطبيق

الكاتب : بسام أحمد الشريف .

الملخص

تعتبر المعايير المهنية والأخلاقية هي السياج الذي يحمي الرسالة الإعلامية من التضليل، وعندما تتلاشى أو تنهار تلك المعايير بفعل الاحتكارات وغيرها من الأسباب، فإن التضليل يحل تدريجيا محل المصداقية والموضوعية، حيث تنشر الوهم كتغطية واقعية حقيقية غير متحيزة، حيث تقوم بحذف الحقائق التي تشكل تحديا للوضع القائم والتقليل من شرعية أية حركات تسعى إلى تغيير الوضع القائم أو إصلاحه، و تهدف الدراسة إلى إبراز قيمة ودور أخلاقيات مهنة الإعلام في العمل الإعلامي، ومدى التداخل بينها وبين العديد من المفاهيم والممارسات التي تدخل في صلب العمل الإعلامي، كالحرية والحياد والموضوعية، بالإضافة إلى عوامل أخرى رئيسية كتدخل السياسية والمال والأيديولوجيا في المنتجات الإعلامية التي تبثها وسائل الإعلام المختلفة، وقد أحطنا في هذه الدراسة بنماذج وأحداث سياسية دولية كان لها الأثر الكبير في تحديد مسار العلاقة الدولية. Professional and ethical standards are the fence that protects the media message from misinformation, and when those standards dissolve or collapse due to monopolies and other reasons, deception gradually replaces credibility and objectivity, spreading the illusion as a real, unbiased coverage, whereby - during it - it deletes the facts that They constitute a challenge to the status quo and reduce the legitimacy of any movements that seek to change or reform the existing situation. The study also aims to highlight the value and role of media ethics in media work, and the extent of the overlap between it and the many concepts and practices that fall into the core of media work, such as freedom, neutrality and objectivity, In addition to other major factors such as political, money and ideological interference in the media products broadcast by the various media, and we have been covered in these Studying international political models and events that had a great impact on determining the course of the international relationship

الكلمات المفتاحية

أخلاقيات مهنة الإعلام، الحياد، الموضوعية، الأيديولوجيا، المال السياسي، الأزمات ; Ethics in the media profession, neutrality, objectivity, Political Money, Crises