مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 14, Numéro 1, Pages 171-190
2025-03-02

الخصوصية الفنية في المسرح الشعري المغاربي قراءة في كتاب "المسرحية الشعرية في الأدب المغاربي المعاصر" لعز الدين جلاوجي Artistic Uniqueness In Maghrebi Poetic Theater A Reading Of The Book "poetic Drama In Contemporary Maghrebi Literature" By Azzedine Djelaoudji

الكاتب : ترغيني مراد . ختالة عبد الحميد .

الملخص

الملخص: تقدم هذه الورقة قراءة نقدية في كتاب "المسرحية الشعرية في الأدب المغاربي المعاصر" للناقد عزالدين جلاوجي، مسلطة الضوء على أبعاد التجربة المسرحية الشعرية في الأدب المغاربي المعاصر، ورصد دقيق للمنهجية التحليلية والنقدية التي اتبعها جلاوجي في دراسته، وإبراز دور المسرحية الشعرية في التعبير عن الهوية الثقافية والاجتماعية في المغرب العربي، مع تحديد الإطار النظري والتاريخي للمسرحية الشعرية المغاربية، كما ستضغط الدراسة على التحليل السيميائي والجمالي لعناصرها والنص الموازي. تأكيدا لبلاغة اللغة وشعرية الإيقاع، وسيميائية الحوار. تسعى هذه الدراسة إلى الوقوف عند خصائص وسِمَات المسرحية الشعرية المغاربية، التي جمعها عزالدين جلاوجي في كتابه المرجع "المسرحية الشعرية في الأدب المغاربي المعاصر"، مؤكدة على دوره في إثراء فهم المسرحية الشعرية بوصفها ظاهرة أدبية وثقافية. كما تسلط الضوء على المنهجية المتكاملة التي اتبعها عزالدين جلاوجي، والتي تجمع بين المنهج التاريخي والنظرية البنائية وآليات المنهج السيميائي. تخلص الدراسة إلى تقييم شامل لإسهام عزالدين جلاوجي في تحليل المسرحية الشعرية المغاربية، مبرزة أهمية هذا النوع الأدبي في التعبير عن القضايا الإنسانية والاجتماعية، وتفتح آفاقاً جديدة للبحث في مجال الأدب المسرحي المغاربي المعاصر، مع التركيز على الخصائص الجمالية والفنية التي تميز هذا النوع الأدبي في السياق المغاربي. Abstract: This paper presents the critical reading of the book "Poetic Drama in Contemporary Maghrebi Literature" by the critic Azzedine Djelaoudji, highlighting the dimensions of the theatrical poetic experience in contemporary Maghrebi literature. It provides a precise monitoring of the analytical and critical methodology followed by Djelaoudji in his study, and displays the role of poetic drama in expressing cultural and social identity in the Arab Maghreb. The study defines the theoretical and historical framework of Maghrebi poetic drama, and will focus on the semiotic and aesthetic analysis of its elements and the parallel text, emphasizing the eloquence of language, poetic rhythm, and the semiotics of dialogue. This study seeks to examine the characteristics and features of Maghrebi poetic drama, which Azzedine Djelaoudji compiled in his reference book "Poetic Drama in Contemporary Maghrebi Literature," emphasizing his role in enriching the understanding of poetic drama as a literary and cultural phenomenon. It also sheds light on the integrated methodology followed by Azzedine Djelaoudji, which combines historical method, structural theory, and mechanisms of the semiotic approach. The study concludes with a comprehensive evaluation of Azzedine Djelaoudji's contribution to the analysis of Maghrebi poetic drama, highlighting the importance of this literary genre in expressing human and social issues. It opens new horizons for research in the field of contemporary Maghrebi theatrical literature, focusing on the aesthetic and artistic characteristics that distinguish this literary genre in the Maghrebi context.

الكلمات المفتاحية

مسرحية شعرية ; مسرح مغاربي ; عز الدين جلاوجي ; سيميائية ; جماليات المسرحية ; Poetic drama ; Maghrebi theater ; Azzedine Djelaoudji ; Semiotics ; Theatrical aesthetics